با افزایش سرعت چرخش زمین در سال‌های اخیر و رکوردشکنی کوتاه‌ترین روزهای سال، دانشمندان به دنبال یافتن علل و روش‌های کاهش خطا در اندازه‌گیری زمان با درنظر گرفتن یک ثانیه کبیسه منفی هستند.
در طول دو سال گذشته، زمان به مفهومی عجیب‌تر از همیشه تبدیل شده است. همانطور که در خبرهای پیشین گفتیم، کره زمین در تاریخ ۸ تیرماه، ۲۴ ساعت چرخش خود را زودتر تکمیل کرده است – به عبارت دیگر، نیمه شب ۱.۵۹ میلی ثانیه زودتر از حد انتظار فرا رسید. بدین ترتیب، رکورد کوتاه‌ترین روز در بیش از نیم قرن گذشته شکسته شد – حداقل از زمانی که دانشمندان در دهه ۱۹۶۰ شروع به ردیابی سرعت چرخش زمین با ساعت‌های اتمی کردند.

این تنها یک رخداد تصادفی نبود که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. در سال ۲۰۲۰، سیاره زمین شاهد ۲۸ روز کوتاه بود. «لئونید زوتوف» محقق دانشگاه مسکو گفت: «از سال ۲۰۱۶ زمین شروع به شتاب گرفتن کرده است. امسال نسبت‌ به سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با سرعت بیشتری می‌چرخد.»

دانشمندان که به دنبال بررسی علل این مسئله هستند، دریافتند عواملی مانند زلزله، بادهای قوی، ذوب شدن یخ‌ها و یخ زدن مجدد آب‌ها در قطب و تغییرات آب و هوایی می‌تواند بر سرعت چرخش زمین تاثیر بگذارد. از سال ۱۹۷۲ تاکنون، دانشمندان برای محاسبه نوسانات در طول روز، در سال‌های کبیسه یک ثانیه به زمان هماهنگ جهانی اضافه کردند. اما اگر روند کنونی روزهای کوتاه‌تر ادامه پیدا کند، این احتمال وجود دارد که یک ثانیه کبیسه منفی برای همسو نگه داشتن ساعت‌ها با چرخش سیاره مورد نیاز باشد.
 بدین ترتیب، با برهم خوردن نظم موجود در این شمارش‌ها در اثر افزایش چرخش زمین، حالا ثانیه‌های کبیسه باعث کاهش دقت سیستم‌های بسیار دقیق اندازه‌گیری زمان می‌شوند و برخی سازمان‌ها خواستار پایان دادن به ثانیه‌های کبیسه شده‌اند. یک ثانیه کبیسه حتی می‌تواند هرج و مرج بیشتری را ایجاد کند.

«اولگ اوبلوخوف» مهندس متا نوشت: « با تغییر الگوی چرخش زمین، احتمال اینکه در آینده به یک ثانیه جهش منفی برسیم بسیار زیاد است. تاثیر یک ثانیه کبیسه منفی هرگز در مقیاس بزرگ آزمایش نشده است، اما حدس می‌زنیم می‌تواند تاثیر مخربی حداقل بر نرم‌افزارهای متکی بر تایمر یا زمان‌بندی داشته باشد.»