همه ما می دانیم که خوردن میوه و سبزیجات بیشتر می تواند به کاهش وزن اضافی و بهبود سلامت جسمانی کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف حتی یک وعده سبزیجات در واقع سلامت روان را نیز تقویت می کند.

 مطالعه ‌ای که توسط محققان دانشگاه‌ های لیدز و یورک در بریتانیا انجام شد، داده‌های ۴۰ هزار شهروند بریتانیایی را تجزیه و تحلیل کرد و به این نتیجه رسید که تغییرات در مصرف میوه و سبزیجات با تغییرات در رفاه روانی مرتبط است.

یافته ‌ها نشان می ‌دهد که خوردن تنها یک وعده از سبزیجات ومیوه ها در روز تأثیری معادل هشت روز پیاده ‌روی حداقل ده دقیقه ای در ماه بر سلامت روان دارد.
دکتر نیل اوشن (Neel Ocean) یکی از پژوهشگران این مطالعه در بیانیه ای می گوید: به خوبی ثابت شده است که خوردن میوه و سبزیجات می تواند برای سلامت جسمانی مفید باشد. به گزارش سیناپرس، در حالی که کار بیشتری برای نشان دادن تاثیر میوه ها و سبزیجات روی سلامت روان نیاز است، نتایج تحقیقات بسیار واضح هستند. افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری می ‌خورند نسبت به افرادی که کمتر سبزیجات مصرف می کنند، سطح سلامت روانی و رضایت بیشتری از زندگی دارند.

در این پژوهش، محققان افراد و سلامتی آنها را بین سال ‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی همراه با مصرف روزانه میوه و سبزیجات ارزیابی کردند. پژوهشگران عوامل جایگزین مؤثر بر سلامت روان مانند سن، تحصیلات، درآمد، وضعیت تأهل، وضعیت شغلی، سبک زندگی، سلامت و غیره را در نظر گرفتند.

نتایج تحقیقات نشان می‌ دهد افرادی که هر روز میوه و سبزیجات نمی‌ خورند باید فواید زیادی را که ترک انجام این امر به همراه دارد را درک کرده و در نظر بگیرند. 
به گزارش سیناپرس، دکتر پیتر هاولی (Peter Howley) یکی دیگر از محققان این پژوهش می ‌افزاید: تشویق عادات غذایی بهتر نه تنها ممکن است در بلند مدت برای سلامت جسمانی مفید باشد، بلکه ممکن است در کوتاه‌ مدت سلامت روانی را نیز بهبود بخشد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Social Science and Medicine منتشر شده است.