در اقدامی تازه توسط آژانس فضایی اروپا، گوشت پرورشی به عنوان راهی برای برآوردن نیازهای غذایی فضانوردانی مطرح شد که برای انجام ماموریت های طولانی به فضا سفر می کنند.
 اصطلاح گوشت پرورشی در صنعت غذایی تبدیل به یک کلمه رایج شده است. این اصطلاح به گوشت تولید شده در آزمایشگاه با استفاده از کشت های سلولی آزمایشگاهی مشتق شده از پروتئین های حیوانی اشاره دارد. برای بسیاری، این نوع گوشت جایگزین مناسبی است چراکه برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی با حذف جنگل زدایی و گرم شدن زمین در نتیجه انتشار بیشتر گاز متان حیاتی است.
گفتنی است که پرورش این نوع گوشت روشی سازگار با محیط زیست برای تضمین امنیت غذایی در عصر تغییرات آب و هوایی به شمار می رود.
گوشت پرورشی می تواند راهی برای برآوردن نیازهای غذایی فضانوردانی باشد که در غیر این صورت کاملاً به پروتئین های گیاهی وابسته هستند. این امکان در حال حاضر توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) در حال بررسی است و می تواند یک تغییر عمده برای ماموریت های آینده به ماه، مریخ و فراتر از آن به وجود آورد. 

در آینده نزدیک، آژانس فضایی اروپا و ناسا قصد دارند مأموریت ‌هایی را به ماه انجام دهند که با ایجاد پایگاه و سایر زیرساخت ‌های حیاتی در ماه به اوج خود می ‌رسد. با توجه به مدت زمان طولانی که برای ارسال فضاپیماهای تدارکاتی از زمین به ماه صرف می شود، این ماموریت نیاز به درجه ای از خودکفایی به خصوص در مورد مواد غذایی دارد.
ایده استفاده از گوشت پرورش ‌یافته برای برآورده کردن نیازهای غذایی فضانوردانی که دور از زمین کار می ‌کنند، در ابتدا توسط پائولو کورادی (Paolo Corradi) یکی از مهندسان آژانس فضایی اروپا پیشنهاد شد.
در ادامه آژانس فضایی اروپا از صنعتگران و دانشگاهیان دعوت کرد تا برای توسعه بیشتر این مفهوم پا پیش بگذارند. کورادی در بیانیه مطبوعاتی اخیر خود این امر را اینگونه توضیح داد: برای مأموریت‌های اکتشافی طولانی ‌مدت دور از زمین، ما باید مقدار زیادی مواد غذایی با ماندگاری طولانی را حمل کنیم. این امر با خطر تخریب مواد غذایی در طول زمان و یا حتی از بین رفتن همراه است که به میزان قابل توجهی درجه خودپایداری و انعطاف پذیری ماموریت را محدود می کند و البته، تولید متعارف گوشت در فضا غیرقابل تصور خواهد بود.
 در نتیجه، فرستادن دام به ماه و سایر نقاط فراتر از زمین غیرعملی است. اما گوشت های پرورشی که به عنوان راه حلی بالقوه برای یکی از محرک های اصلی تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته می شود، می تواند وسیله ای برای ایجاد امنیت غذایی در فضا باشد.

کریستل پی (Christel Paille) مهندس کنترل محیط و پشتیبانی در آژانس فضایی اروپا در این باره گفت: بنابراین، اگر می‌ خواهیم در اکتشاف های طولانی ‌مدت انسان دور از زمین موفق شویم، باید رویکرد فعلی ‌مان در مورد تغذیه فضانوردان را بازنگری کرده و وسایلی را برای تولید مؤثر غذا در فضاپیما فراهم کنیم.
در حال حاضر دو تیم در حال انجام کار موازی برای توسعه بیشتر فناوری تولید گوشت آزمایشگاهی انتخاب شدند. در مرحله آخر تیم ها یک طرح اولیه برای استفاده در فضا ارائه می کنند که بر اساس امکان سنجی و عملکرد آنها ارزیابی می شود. این روش ها با سایر روش های بالقوه برای تولید غذاهای غنی از پروتئین و حمل غذا از زمین مقایسه می شود. این تیم ها همچنین کاربردهای تجاری بالقوه تولیدات خود را برای استفاده در زمین و فضا ارزیابی خواهند کرد. 

به گفته کارشناسان، تولید گوشت عامل اصلی تخریب محیط زیست در زمین است. در کشورهای در حال توسعه، جنگل‌ ها برای ایجاد فضایی برای دامداری ها از بین می روند. همچنین این صنعت گسترش بیماری ‌هایی را که می‌ توانند باعث همه ‌گیری و مرگ میلیارد ها حیوان در سال شود، تسهیل می‌ کند.
گوشت پرورشی یک جایگزین سازگار با محیط زیست بوده که تحقیقات بیشتری برای بلوغ فناوری تولید نیاز دارد. این تحقیقات با بررسی چگونگی تولید گوشت پرورش ‌یافته در فضا می ‌تواند به رشد فناوری مورد نیاز برای تولید گوشت‌های پرورشی با کارایی و کمیت بیشتر در زمین کمک کند.