امارات متحده عربی قرار است بیش از ۸۰۰ میلیون دلار را از طریق یک صندوق سرمایه‌گذاری جدید به برنامه‌های فضایی خود اختصاص دهد. گفته شده که نخستین مبالغ این سرمایه‌گذاری صرف ساخت یک صورت فلکی از ماهواره‌های حسگر از راه دور خواهد شد.
گفتنی است که پروژه صورت فلکی یا همان مجموعه ماهواره مذکور‌ که Sirb نام دارد، در نهایت با استفاده از فناوری رادار دیافراگم مصنوعی قادر به ثبت تصاویر باکیفیت خواهد بود. دولت امارات گزینه‌هایی مانند نظارت بر مرزها، رهیابی کشتی‌ها، شناسایی نشت نفت و جهت‌یابی را جزو موارد استفاده این ماهواره‌ها عنوان کرده است.
از سوی دیگر امارات در نظر دارد تا نخستین ماهواره این مجموعه را ظرف ۳ سال به مدار پرتاب کند و در ادامه کل پروژه ۶ سال زمان خواهد برد، با این حال هنوز مبلغ دقیق سرمایه‌گذاری در این پروژه مشخص نیست.

اطلاعات تکمیلی از برنامه فضایی امارات
لازم به ذکر است ایجاد «صندوق ملی فضایی» ۸۲۰ میلیون دلاری جهت سرمایه‌گذاری در برنامه فضایی امارات یکی از تازه‌ترین اقدامات این کشور جهت ایجاد تنوع در اقتصاد مبتنی بر نفت است، چرا که تا سال ۲۰۲۰ صادرات نفت تشکیل‌دهنده حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی امارات بوده است.
با این وجود وزیر اقتصاد امارات، به دلیل رشد چشمگیر برنامه فضایی این کشور طی پنج سال اخیر، فضا را در دسته «حوزه‌های اقتصادی نویدبخش» قرار داده است.
در همین راستا بد نیست بدانید که برنامه فضانوردی امارات از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و یکی از دو فضانورد این پروژه (هزاع المنصوری) در سال ۲۰۲۳ و طی بخشی از یک ماموریت بلند‌مدت در همکاری با «آکسیوم اسپیس»، به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خواهد رفت. المنصوری اولین فضانورد اماراتی بود که سال ۲۰۱۹ به یک ماموریت فضایی در ISS اعزام شد.
همچنین «خلیفه‌ست» نیز نخستین ماهواره طراحی و ساخته شده توسط امارات بود که سال ۲۰۱۸ به مدار پرتاب شد. از آن زمان تاکنون این کشور طی سال ۲۰۲۰ یک مدارگرد به مریخ ارسال کرد و در ادامه اعلام کرد قصد دارد در همکاری با استارتاپ ژاپنی «آی‌اسپیس»، یک ماه‌نورد ۱۰ کیلوگرمی را به قمر زمین ارسال کند.
امارات همچنین قصد دارد یک کاوشگر به کمربند سیارک‌های میان مریخ و مشتری ارسال کند که این کاوشگر نهایتا در اوایل سال ۲۰۳۰ روی یکی از سیارک‌های این کمربند فرود خواهد آمد.