محققان آمریکایی در یک تحقیق جدید به مطالعه ساختار پروتئین HIV پرداخته اند. این مطالعه می تواند در توسعه درمان های جدید برای بیش از ۴۰ میلیون بیمار HIV در سراسر جهان مفید باشد.
دانشمندان دانشگاه راتگرز و موسسه سالک در کشفی جدید، ساختار مولکولی پلی پروتئین HIV Pol، پروتئینی که نقش مهمی در انتشار ویروس در سراسر بدن دارد، را تعیین کردند. این یافته های محققان می تواند به ایجاد داروهایی کمک کند که به پروتئین متصل شده و عملکرد آن را مسدود می کنند.
پژوهشگران گفته اند: مولکول‌ های دارو به ساختار خاصی نیاز دارند تا به طور خاص به اهداف بیماری خود متصل شوند. آن ها مانند قطعات پیچیده پازل در کنار هم قرار می گیرند. دانستن ساختار مولکولی که قصد دارید هدف قرار ‌دهید به شما کمک می ‌کند تا دارویی مناسب پیدا کنید یا بسازید.
آگاهی از ساختار HIV Pol، این مسئله را که HIV چگونه خود را بازتولید می کند، روشن می سازد. تحقیقات قبلی نشان داده بودند که پلی پروتئین HIV Pol به سه آنزیم – پروتئاز، ترانس کریپتاز معکوس و اینتگراز – تجزیه می شود که با هم شکل بالغ ویروس را فراهم می کنند.
با این حال، قبلاً ناشناخته بود که چگونه خود پروتئاز ابتدا از پروتئین بزرگتر HIV Gag-Pol و سپس از HIV Pol آزاد می شود. حالا مطالعه جدید نشان می ‌دهد که پروتئاز، این فرآیند را با جدا شدن یا جدا کردن خود از بقیه مولکول آغاز می ‌کند.
هنگامی که محققان توانستند نسخه پایدار HIV Pol را ایجاد کنند، تیم تحقیقاتی موسسه سالک از میکروسکوپ الکترونی برودتی برای آشکار کردن ساختار سه بعدی مولکول پروتئین HIV Pol استفاده کرد.
این موضوع منجر به کشف این شد که Pol یک دایمر است، به این معنی که توسط دو پروتئین متصل به هم تشکیل شده است. این یافته برای محققان تعجب آور بود زیرا سایر پروتئین های ویروسی مشابه مجموعه های تک پروتئینی هستند.
محققان اضافه کرده اند، یک درک غیر منتظره این بود که بخش ترانس کریپتاز معکوس این پیش ساز پلی پروتئین شبیه شکل بالغ دایمری آن است. پلی پروتئین HIV Pol یکی از مهم ترین قطعات گمشده در پازل ساختاری HIV بود.
نویسندگان گفته اند که این کشف، راه را برای تحقیقات مهم بعدی، از جمله مطالعات ساختار HIV Pol پلی پروتئین بزرگ تر و پیچیده تر Gag-Pol، و همچنین نگاهی دقیق تر به نقش اینتگراز در مونتاژ شکل بالغ ویروس HIV در طول تکثیر، باز می کند.
یافته‌ های تحقیقاتی فوق در مجله Science Advances منتشر شده اند.