مطالعات پیشین باستان شناسی نشان داد: انسان هوشمند یا هوموساپینس ها از آفریقا وارد اروپا شده و سپس در سایر نقاط جهان پخش شدند. یافته های جدید اما این نظریه را به چالش کشیده و مدعی است انسان هوشمند قبل از اروپا به استرالیا وارد شده بود.

 تحقیقات جدید نشان می دهد: استرالیا ده ها هزار سال قبل از اروپا توسط انسان های مدرن مستعمره شده است. دانشمندان بر این باورند که این اجداد پیشگام از آفریقا از طریق آسیای جنوب شرقی به استرالیا سفر کردند.

این فرضیه با کشف استخوان های جمجمه، فک و ساق پا در غاری در لائوس تایید می شود. بقایای فسیل شده که قدمت آنها بین ۶۸ تا ۸۶ سال پیش است، شواهدی از مسیر مهاجرت ناشناخته قبلی ارائه می دهد.

حفاری های انجام شده در غار تام پا لینگ در شمال لائوس به صراحت نشان داده است که انسان ‌های هوشمند در عربستان و آسیا خیلی زودتر از آن چه قبلاً تصور می ‌شد گسترش یافتند. به گفته این تیم تحقیقاتی بین ‌المللی، این یافته ‌ها ورود انسان به سرزمین اصلی آسیای جنوب شرقی را حدوداً ۴۰ هزار سال پیش نشان می ‌دهد. این تحقیق همچنین از فرضیه اخیر حمایت می کند که ریشه های بومیان ساکن استرالیا را می توان تا ۶۵ هزار سال پیش جستجو کرد.

دکتر فابریس دیمتر، پژوهشگر اصلی این مطالعه دانشگاه کپنهاگ، در رابطه با یافته های خود توضیح می دهد: غار تام پا لینگ نقش کلیدی در داستان مهاجرت انسان مدرن از طریق آسیا دارد، اما اهمیت و ارزش آن به تازگی شناخته شده است.

 این مطالعات شواهد حضور انسانی را شناسایی کرد که بقایای وی حداقل ۵۶ هزار سال در زیر حدود ۷ متر از رسوبات غار دوام آورد. شواهد همچنین نشان می دهد که این انسان های اولیه تنها خطوط ساحلی و جزایر را مورد استفاده قرار نمی دادند، بلکه از مناطق جنگلی و دره های رودخانه نیز عبور می کردند. برخی از افراد در نهایت از طریق جنوب شرقی آسیا سفر کردند تا اولین ساکنان استرالیا شوند.

به طور معمول، شواهدی از اولین مهاجرت انسان هوشمند از آفریقا به آسیای جنوب شرقی در مکان های جزیره ای مانند سوماترا، فیلیپین و بورنئو شناسایی شده است. با این حال، بر اساس یافته های جدید و زمانی که یک تیم بین المللی از تکنیک های اسکن پیشرفته برای تعیین تاریخ رسوبات استفاده کرد، این روند زمانی دچار تغییر شد.

پروفسور کیرا وستاوی (Kira Westaway) از دانشگاه Macquarie در این رابطه می گوید: بدون تاریخ ‌گذاری لومینسانس، این شواهد حیاتی هنوز هیچ جدول زمانی نخواهد داشت و سایت باستانی مورد نظر ما، در مسیر پذیرفته ‌شده پراکندگی در منطقه نادیده گرفته می ‌شود. خوشبختانه این تکنیک بسیار موثر است و می تواند برای حل چالش های مختلف سازگار شود.

حفاری‌ های انجام شده بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳،  به تدریج نشان داد: انسان‌ های خردمند واقعاً در مسیر استرالیا از این منطقه عبور کرده ‌اند. در این کاوش ها هفت قطعه از اسکلت انسان در عموق ۵ متری رسوبات پیدا شد که جدول زمانی بالقوه حضور انسان هوشمند در این منطقه را به طور قابل توجهی به عقب می برد.

 علاوه بر آزمایش های تاریخ گذاری نمونه های فوق، تجزیه و تحلیل دقیق با استفاده از روش میکرو مورفولوژی، تکنیکی که رسوبات را زیر میکروسکوپ بررسی می‌ کند، نتایج را تایید کرد.

پروفسور مایک مورلی از دانشگاه فلیندرز، یکی از نویسندگان این مقاله در رابطه با کشفیات جدید می گوید: این غار در نزدیکی غار بزرگی که اخیراً کشف شده است، قرار دارد که تقریباً ۷۰ هزار سال قبل توسط گروهی مرموز از انسان ‌ها به نام دنیسووان ‌ها اشغال شده بود. علیرغم فقدان شواهد قبلی برای ورود زودهنگام به سرزمین اصلی آسیای جنوب شرقی، این منطقه ممکن است مسیر پراکندگی مورد استفاده اجداد ما بوده باشد. این یک باور رایج است که انسان های مدرن از حدود ۴۵ هزار سال پیش شروع به جایگزینی جمعیت نئاندرتال ها در اروپا کردند. در نهایت، ما شواهد قدمت گذاری کافی داریم تا با اطمینان بگوییم چه زمانی انسان‌ های خردمند برای اولین بار به این منطقه آمدند، چه مدت در آنجا بودند و چه مسیری را ممکن است طی کرده باشند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.