مروری بر ساختار و شکل اولیه وسایلی که امروزه نسخه‌های مینیمال‌ و متفاوت‌تری از نمونه‌های ابتدایی‌شان پرطرفدار شده است
 
 
 سوغات سفر در زمان شگفتی است. این‌که بتوان به گذشته‌های دور رفت، شکل زندگی مردم در آن دوره‌ها را لمس کرد و با فناوری حاکم بر آن دوره آشنا شد، یکی از موهبت‌های سفر در زمان است. البته هنوز ماشین زمان اختراع نشده است و تنها به وسیله تاریخ، سفرنامه و عکس‌ها می‌توان در گذشته کند‌وکاو کرد. این مطلب می‌خواهد شبیه یک آلبوم، صفحه‌های تاریخ را ورق بزند و اولین‌ها را نشان‌تان بدهد. ممکن است اولین شکل این وسایل در گذشته شکل دیگری هم داشته باشد اما آن چه از آن‌ها در تاریخ ثبت شده تصاویری ا‌ست که در پرونده امروز می‌بینید. مقایسه اولین گوشی تلفن همراه در دنیا با گوشی هوشمندی که امروز به راحتی در جیب‌تان جا می‌شود یا هندزفری کم‌جایی که می‌شود آن را در همه جا گذاشت با اولین شکل خود تامل‌برانگیز، عجیب و قابل‌توجه است. عجیب‌تر این که قرار نیست این فناوری ها  اکنون متوقف شوند و ممکن است شکل امروزی آن‌ها برای مردم چندین دهه بعد خنده‌دار و عجیب باشد!

اولین میکروفون
سال ساخت؟ ۱۸۷۶ میلادی
امیل برلینر مخترع صفحه گرامافون، اختراع میکروفون را هم در کارنامه دارد. این میکروفون با استفاده از یک فرستنده صدای تلفن اختراع شد و میکروفون‌های کربنی که اکنون از آن‌ها استفاده می‌شود دو سال بعد اختراع شدند و به تدریج توسعه پیدا کردند.

اولین تلویزیون

سال ساخت؟ ۱۹۲۵ میلادی
پیش از اختراع تلویزیون توسط جان لوگی اسکاتلندی تلاش‌های زیادی برای ساخت تلویزیون انجام شد اما او بود که برای اولین بار توانست تصاویر متحرک تلویزیون ضدنور و سیاه و سفید را در لندن منتقل کند. این تصویر اولین تلویزیونی است که در جهان به تولید انبوه رسیده است.

اولین ارتباط تصویری
سال ساخت؟ ۱۹۵۶ میلادی
ایجاد ارتباط بین نمایشگر و تلفن به عنوان یک جاذبه در نمایشگاه جهانی نیویورک معرفی شد. بازدیدکنندگان منتخب می‌توانستند به واسطه این وسیله از یک غرفه به غرفه دیگر بروند و حتی با یک غرفه مشابه در دیزنی لند تماس تصویری برقرار کنند.

اولین کامپیوتر دیجیتال
سال ساخت؟
 ۱۹۵۱ میلادی
اولین کامپیوتر دیجیتال دنیا به نام «Univac» را اداره آمار آمریکا رونمایی کرد. این کامپیوتر ۱۶ هزار پوندی(۷۲۵۸ کیلوگرم) توانایی انجام حدود هزار عملیات در ثانیه را داشته است. توانایی که از ساده‌ترین کامپیوترهای امروزی کمتر است.

اولین ماشین‌حساب
سال ساخت؟ ۱۸۲۰ میلادی
دو دوتا چهار تا کردن در گذشته به آسانی امروز نبوده است. درست است که چرتکه تا حدودی نقش ماشین‌حساب را بازی می‌کرده اما با مقایسه شکل گذشته و امروز ماشین حساب باید گفت این کجا و آن کجا. این ماشین حساب که می‌بینید جد همه ماشین‌ حساب‌های امروزی ا‌ست.

اولین تلفن‌همراه
سال ساخت؟ ۱۹۷۳ میلادی
مارتین کوپر ۹۳ ساله و کارمند شرکت موتورولا به عنوان مخترع تلفن‌همراه شناخته می‌شود. او ایده ساخت تلفن همراه را از مجموعه تلویزیونی علمی-تخیلی «پیشتازان فضا» الهام گرفت. این تلفن همراه در ابتدا یک کیلوگرم وزن داشت و بعدها کوپر توانست نیم کیلو از وزن آن را کم کند.

 اولین دوربین عکاسی
سال ساخت؟ ۱۸۳۹ میلادی
همه ما لذت عکاسی با دوربین تلفن همراه و دوربین عکاسی‌ را مدیون شخصی به نام ژاک دائی لوگر فرانسوی هستیم. او اولین دوربین جهان را با جعبه‌ای چوبی ساخت. روش ابداعی او برای عکاسی شبیه هیچ‌کدام از روش‌های امروزی عکاسی نیست.
 


اولین لپ‌تاپ
سال ساخت؟۱۹۸۱ میلادی
این اولین لپ‌تاپی است که جهان فناوری را متحول کرد. این لپ‌تاپ با صفحه نمایش ۵ اینچی را آدام اوسبرن اختراع کرد. این لپ‌تاپ ۱۰ کیلو وزن داشت و در سال‌های اولیه تولید شرکت سازنده خود را که یک انتشارات کتاب بود ، ورشکسته کرد.

اولین هندزفری
سال تولید؟ مشخص نیست
این تصویر اولین هندزفری جهان را به نمایش می‌گذارد. برای استفاده از این کیت باید وزن بیشتر از ۲ کیلویی این دستگاه را بر شانه‌هایتان تحمل می‌کردید. باور می‌کنید این نسخه اولیه همین هندزفری‌هایی باشد که از شدت کم‌جا بودن، سیم‌هایش به راحتی گره می‌خورد؟
 


اولین موسواره
سال ساخت؟  ۱۹۶۳ میلادی
این موس چوبی را که پدربزرگ همه موس‌های امروزی است داگلاس اینگلبارت ساخته. این موس شامل یک جعبه چوبی کوچک با یک دکمه بود و یک سیم آن را به سیستم مرکزی متصل می‌کرد. زیر این جعبه دو چرخ فلزی قرار داشت و می‌شد آن را مانند موس‌های امروزی در دست گرفت.

منابع این پرونده: Brightsid، فرادید، تابناک