شرکت Oxipit توانست از اولین دستگاه X-RAY خودکار رونمایی کند. این دستگاه ایکس ری مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند بدون نیاز به پزشک رادیولوژیست کار کند.

هفته گذشته یک دستگاه مجهز به هوش مصنوعی توانست تاییدیه اتحادیه اروپا را دریافت کند. این دستگاه X-RAY که قادر به خواندن تصاویر اشعه ایکس ثبت شده از قفسه سینه است، نیازی به حضور رادیولوژیست ندارد و می‌تواند به صورت کاملا خودکار عمل کند.


دستگاه تصویربرداری X-RAY خودکار شرکت Oxipit تاییدیه اتحادیه اروپا را به دست آورد

شرکت Oxipit که توانسته اولین دستگاه تصویربرداری پزشکی تمام خودکار را با استفاده از هوش مصنوعی توسعه دهد، از آن به عنوان یک دستاورد مهم یاد کرد. به باور این شرکت، موفقیت‌ها در این عرصه احتمالا در آینده نیز ادامه‌دار خواهند بود؛ زیرا رادیولوژیست‌ها در چند سال اخیر تلاش زیادی برای استفاده از تکنولوژی به جای بخش‌هایی از کار خود کرده‌اند.

این ابزار جدید که ChestLink نامیده می‌شود، ابتدا تصاویر اشعه ایکس بیماران را بررسی می‌کند و سپاس به صورت خودکار گزارش افرادی که هیچ مشکلی ندارند و کاملا سالم هستند را برایشان می‌فرستد. هر تصویری که در آن نشانه‌ای از یک مشکل احتمالی باشد، برای بررسی بیشتر به رادیولوژیست فرستاده می‌شود.


شرکت سازنده گفت که بسیاری از تصاویر اشعه ایکس در مراحل اولیه صرفا برای ارزیابی بیشتر گرفته می‌شوند و هیچ مشکل خاصی را در فرد نشان نمی‌دهند. به همین خاطر خودکار شدن این پروسه می‌تواند به شکل محسوسی از حجم کار پزشکان کم کند. دستگاه X-RAY خودکار شرکت Oxipit در حال حاضر تاییدیه CE اروپا را دریافت کرده که به معنی رعایت استاندارهای ایمنی است.

استاندارد CE شبیه به سازمان غذا و دارو آمریکا عمل می‌کند با این تفاوت که این دو سازمان معیارهای متفاوتی برای ارزیابی دارند. در واقع دریافت تاییدیه استاندارد اتحادیه اروپا راحت‌تر و سریع‌تر از نمونه آمریکایی است و به ارزیابی کمتری نیاز دارد. سازمان غذا و دارو آمریکا علاوه بر ایمن بودن، در رابطه با موثر بودن دستگاه نیز تحقیقاتی را انجام می‌دهد و از سازنده آن هم اطلاعات بیشتری را دریافت می‌کند.

تیم Oxipit

البته سخنگوی شرکت Oxipit اعلام کرد که آنها به زودی برای دریافت تاییدیه FDA آمریکا نیز اقدام خواهد کرد. FDA پیش از این نیز دستگاه‌های خودکار مجهز به هوش مصنوعی را تایید کرده است که از میان آنها می‌توان به ابزاری برای تشخیص مشکلات چشمی ناشی از دیابت در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد (این ابزار در سال ۲۰۱۳ تاییدیه استاندارد اروپا را دریافت کرده بود).

اما شرایط برای دستگاه‌ های X-RAY خودکار فرق دارد. مخصوصا اینکه سازمان‌های حرفه‌ای مربوطه با دید منفی به آنها می‌نگرند. در همین راستا و پس از برگزاری یک کارگاه آموزشی توسط FDA در رابطه با نقش هوش مصنوعی در تصویر‌برداری پزشکی در سال ۲۰۲۰، کالج رادیولوژی آمریکا و جامعه رادیولوژی آمریکا در نامه‌ای مشترک اعلام کردند که دستگاه‌های خودکار مجهز به هوش مصنوعی هنوز برای استفاده بالینی مناسب نیستند.


به باور آنها برنامه‌های مجهز به هوش مصنوعی عملکرد ناپایداری داشته‌اند و معمولا در خارج از گروه بیماران منطقه جغرافیایی اولیه عملکرد خوبی را از خود نشان نمی‌دهند. البته شرکت سازنده در این رابطه نیز توضیحاتی را ارائه داده است. به گفته آنها ChestLink در طول برنامه‌های آزمایشی در مکان‌های مختلفی امتحان شد و در هیچکدام از آنها حتی یک اشتباه بالینی گزارش نشد.

البته Oxipit اعلام کرد که برای استفاده از دستگاه در یک منطقه جدید ابتدا باید برنامه‌های تصویرسازی به دقت بررسی شوند. سپس دستگاه برای مدتی تحت نظر پزشک کار کند تا اینکه در نهایت بتواند به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دهد. با روند فعلی انتظار می‌رود که اولین دستگاه X-RAY خودکار در سال ۲۰۲۳ به مراکز پزشکی راه پیدا کند.