اولین ماموریت سرنشین‌دار بوئینگ دوباره به تعویق افتاد

شرکت بوئینگ اولین ماموریت فضایی سرنشین‌دار خود را که قرار است با کپسول استارلاینر انجام شود، بار دیگر به تعویق انداخت و آن را به ۲۱ ژوئیه موکول کرد؛ در حالی که این پرواز آزمایشی به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ماه مه در نظر گرفته شده بود.

به نقل از اسپیس، اولین پرواز سرنشین‌دار کپسول استارلاینر (Starliner) بوئینگ چند ماه دیگر به تعویق افتاده است و در حال حاضر برای ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیرماه ۱۴۰۲) هدف‌گذاری شده است.

ماه گذشته، مقامات بوئینگ و ناسا اعلام کردند که اولین فضانوردان استارلاینر، در ماموریتی به نام Crew Flight Test یا (CFT) ماه آوریل (فروردین‌ماه)، به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خواهند رفت.

اما انجام این ماموریت بار دیگر تغییر کرد؛ زمانی که مقامات ناسا اعلام کردند ماموریت CFT پس از ماموریت Ax-2 انجام خواهد شد. ماموریت Ax-2 یک پرواز خصوصی به این آزمایشگاه مداری است که توسط شرکت Axiom Space انجام می‌شود. در نتیجه، ماموریت CFT برای اوایل ماه مه (اردیبهشت‌ماه) هدف‌گذاری و جدول زمانی پرتاب آن کمی به عقب کشیده شد.

اما بار دیگر مقامات ناسا اعلام کردند که انجام ماموریت CFT در فصل بهار ممکن نیست و این گزینه از روی میز کنار رفته است.

استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما سنجیدیم و تصمیم گرفتیم که بهترین تلاش برای پرتاب CFT زودتر از ۲۱ ژوئیه نباشد.

استیچ در این بیانیه، دلایل متعددی را برای به تاخیر افتادن این ماموریت ذکر کرد؛ به عنوان مثال بهار امسال ترافیک قابل توجهی در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) وجود دارد و با پرتاب ماموریت Ax-2 در ماه مه و ماموریت رباتیک باری بعدی شرکت اسپیس‌ایکس که برای ماه ژوئن (خردادماه) هدف‌گذاری شده، ایستگاه فضایی روزهای شلوغی را در پیش دارد.

همچنین سایت پرتاب ماموریت CFT یعنی ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در ماه‌های آینده شلوغ خواهد بود. اتحادیه پرتاب یونایتد (ULA) در نظر دارد در بهار امسال با موشک Atlas V ماموریتی را برای نیروی فضایی ایالات متحده از کیپ کاناورال به پرواز درآورد و اولین پرواز موشک جدید Vulcan Centaur این شرکت نیز برای ماه مه از همین سایت هدف‌گذاری شده است.

گفتنی است که کپسول استارلاینر نیز از موشک Atlas V استفاده خواهد کرد و این موشک ماموریت CFT را به فضا خواهد برد.

استیچ همچنین گفت که ناسا همچنان زمان بیشتری برای تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به اجزای مختلف استارلاینر نظیر سیستم چتر نجات آن، قبل از ارسال فضانوردان با این کپسول فضایی می‌خواهد.

همچنین ناسا و بوئینگ قصد دارند یک آزمایش زمینی دیگر برای سیستم چتر نجات آن انجام دهند و به گفته استیچ این آزمایش برای ماه مه هدف گذاری شده است.

استیچ گفت: در حال حاضر واقعاً هیچ مشکل یا نگرانی در مورد سیستم چتر نجات وجود ندارد. چتر نجات‌ها در کپسول نصب شده‌اند و در وضعیت خوبی هستند. فقط باید تمام داده‌ها را دوباره مرور کنیم و مطمئن شویم که واقعاً استارلاینر آماده‌ پروازی ایمن است.

ماموریت Crew Flight Test یا (CFT)، حامل فضانوردان ناسا به نام‌های بوچ ویلمور (Butch Wilmore) و سونی ویلیامز (Suni Williams) خواهد بود که آنها را برای اقامتی تقریباً هشت روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) می‌فرستد. اگر همه چیز در این پرواز آزمایشی خوب پیش برود، ناسا احتمالاً استارلاینر را برای مأموریت‌های عملیاتی ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی تأیید می‌کند.

در حال حاضر یک فضاپیمای خصوصی آمریکایی، ماموریت‌های ارسال خدمه ایستگاه فضایی را انجام می‌دهد که همان کپسول فضایی کرو دراگون (Crew Dragon) ساخته شرکت اسپیس‌ایکس است. کرو دراگون اوایل این ماه در ششمین پرواز قراردادی خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان جدیدی را به ایستگاه فضایی برد.

ماموریت CFT دومین سفر استارلاینر به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را رقم خواهد زد. این کپسول در ماه مه ۲۰۲۲ در یک ماموریت بدون سرنشین به نام OFT۲ حدود یک هفته به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *