این بانداژ هوشمند وضعیت زخم‌های مزمن را ارزیابی می‌کند

اختراع حسگر پوشیدنی هوشمند که می‌تواند در ۱۵ دقیقه وضعیت زخم‌های مزمن را ارزیابی کند، آزمایش موفقی را پشت سر گذاشت. اما این حسگر چطور چنین کاری را انجام می‌دهد؟

برآوردها نشان می‌دهد حدود ۲% از جمعیت جهان از زخم‌های مزمن همانند زخم‌های دیابت رنج می‌برند. از آنجا که اکثر افراد با چنین زخم‌هایی، افراد مسن نیازمند به مراقبت‌های بیشتر هستند، وجود چنین حسگر هوشمندی ضروری است.

در موارد ابتلا به زخم‌های دیابتی، گسترش عفونت می‌تواند منجر به قطع عضو شود. همچنین عفونت‌های مکرر سبب کند شدن روند بهبودی زخم‌ها می‌شوند و در نتیجه آن استرس، درد و ناراحتی برای بیمار به همراه دارند. پس مراقبت به موقع و درمان مناسب زخم از اهمیت بالایی برخوردار است.


این سنسور که به تازگی مراحل آزمایش را به صورت موفقیت‌آمیز پشت سر گذاشته است، می‌تواند دما، PH، نوع باکتری و عوامل التهابی مخصوص زخم‌های مزمن را در مدت زمان ۱۵ دقیقه مورد بررسی قرار دهد و زخم را ارزیابی کند. این آزمایش‌ها برای اولین بار در یک همکاری عمومی با بیمارستان ملی سنگاپور انجام شد و با بررسی زخم‌های ساق پای بیماران نشان داده شد که این پلت‌فرم در سنجش زخم‌های مزمن و جلوگیری از پیشرفت آن‌ها با مداخله به موقع پزشکی بسیار کارآمد است.

  
نسل قدیمی‌تر حسگرهای انعطاف‌پذیر طراحی شده برای مراقبت از زخم تنها قادر بودند مجموعه‌ای از نشانه‌های زخم همانند میزان اسیدی بودن، دما و اسید اوریک را اندازه بگیرند که تنها برای تشخیص اولیه التهاب پارامترهای مناسبی هستند. در این نسل جدید، پلت‌فرمی متشکل از یک باند حسگر، یک تراشه الکترونیکی و یک اپلیکیشن موبایل طراحی شده است تا بیماران بتوانند انجام آزمایش و نظارت بر شرایط زخم را در خانه نیز انجام دهند.

پیش از این انجام بازدیدهای بالینی هزینه‌های بهداشتی سنگینی برای بیماران به دنبال داشت. در این روش‌های سنتی، پس از بازدید بصری توسط پزشک، باید مایع زخم را به آزمایشگاه فرستاد تا تجزیه و تحلیل شود. این فرآیند حدود دو روز طول می‌کشد که باید گسترش عفونت در زخم را در این مدت در نظر گرفت.

محققان اعلام کرده‌اند گام بعدی آن‌ها تولید انبوه این حسگر است و قصد دارند توانایی بررسی پارامترهای دیگری که در ارزیابی یک زخم دارای اهمیت هستند، به این حسگر بی‌افزایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *