این تتوی الکترونیکی می‌تواند استرس افراد را تشخیص دهد

تتوی الکترونیک ساخته شده توسط پژوهشگران دانشگاه تگزاس قادر به تشخیص سطح استرس و هیجان از طریق رسانش الکتریکی پوست است.

محققان آمریکایی به‌تازگی موفق شده‌اند نوعی تتوی الکترونیکی موقت ابداع کنند که با کمک رفتن از خاصیت رسانایی پوست، می‌تواند تغییرات هیجانی، اضطراب و استرس افراد را تشخیص دهد. این تتو می‌تواند برای افراد مبتلا به افسردگی یا تغییرات ناگهانی خلق کاربرد داشته باشد.

تتوی الکترونیک چگونه سطح استرس را می‌سنجد؟
پزشکان برای دهه‌های متوالی با قرار دادن الکترودها روی سطح بدن، سیگنال‌های مغزی و قلبی را جهت تشخیص بیماری‌ها پایش می‌کردند. همچنین دستگاه‌های الکترونیک و ساعت‌های هوشمند با تکیه بر همین قابلیت می‌توانند اطلاعات مرتبط با سلامت افراد را ثبت کنند. تتوی الکترونیک با الهام از همین موضوع توسعه یافته است و در زمینه‌های گوناگونی مثل رساندن دارو به شیوه نوین، کاربرد دارد.

پروفسور «نانشو لو» از دانشگاه تگزاس بیش از یک دهه روی طراحی و توسعه تتوهای الکترونیک فعالیت داشته است. هدف او، ایجاد تتوهایی با قابلیت انعطاف بالا و مشابه با پوست انسان است که بتواند اطلاعات مختلفی را از پوست دریافت کند. وی در تازه‌ترین پژوهش خود، توانسته است تتویی ابداع کند که برای ۱۵ ساعت روی کف دست باقی می‌ماند و از مقاومت کافی برای انجام انواع فعالیت‌های فیزیکی مثل رانندگی و ورزش، برخوردار است.

هنگامی که بدن انسان تحت استرس یا هیجان قرار می‌گیرد، به دلیل ترشح عرق از غدد مربوطه، دچار افزایش رسانش الکتریکی پوست می‌شود. کف دست‌ها یکی از بخش‌هایی از بدن هستند که مقادیر زیادی غدد عرق دارند و هنگام هیجانی شدن، زودتر از سایر قسمت‌ها مرطوب می‌شوند. تتوی الکترونیک جدید با تکیه بر همین موضوع می‌تواند سطح استرس فرد را اندازه‌گیری کند و عملکرد دقیق‌تری نسبت به ساعت‌های هوشمند و مچ‌بندهای ورزشی از خود نشان دهد.

تتوی گفته شده که بر کف دست قرار می‌گیرد، به کمک سیم کوتاهی از جنس طلا به یک مچ‌بند متصل می‌شود که امکان ارسال داده‌ها به سایر دستگاه‌ها از جمله‌ گوشی‌های هوشمند به شکل بی‌سیم را دارد. سیم گفته شده تنها ۷۵۰ نانومتر قطر دارد و به همین دلیل توسط فرد حس نخواهد شد. برای مقایسه، باید اشاره کنیم که یک ورق کاغذ حدود ۱۰۰ هزار نانومتر ضخامت دارد. امید می‌رود که در آینده‌‌ای نزدیک از این نوع وسیله به شکل گسترده جهت پایش وضعیت بیماران در صنعت سلامت استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *