بس مارک/ این هفته، ما(ناسا) اعلام کردیم که اکنون وجود بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی یا سیاره ای را که در خارج از منظومه ستاره ای خانه ما وجود دارند، تایید کرده ایم. از جهان‌های کوچک و صخره‌ای به اندازه زمین گرفته تا غول‌های گازی که چندین برابر مشتری بزرگ‌تر هستند، بیش از ۳۰ سال است که به دنبال یافتن سیگنال‌های ظریف این سیارات فراخورشیدی بوده‌ایم: کم‌نور شدن ستاره‌ای دور هنگام عبور سیاره از مقابل آن، یا یک تغییر کوچک در حرکت ستاره از گرانش سیاره اش.
با تلسکوپ‌های جدیدی مانند @NASAWebb و فناوری پیشرفته، جهان‌های بیشتری را از همیشه کشف می‌کنیم و حتی شروع به ثبت تصاویر مستقیم می‌کنیم. ما در حال یادگیری هستیم که احتمالاً صدها میلیارد سیاره در سراسر کهکشان راه شیری وجود دارد!
این ویدئو سونفیکیشن تمام ۵۰۰۵ سیاره فراخورشیدی تایید شده است که کشف آنها را در طول زمان به صدای موسیقی مانند تبدیل می کند. با کشف هر سیاره فراخورشیدی، دایره ای در موقعیت خود در آسمان ظاهر می شود. اندازه دایره اندازه نسبی مدار سیاره را نشان می دهد و رنگ نشان می دهد که از کدام روش تشخیص سیاره برای کشف آن استفاده شده است: صورتی با سرعت شعاعی، بنفش به گذر سیاره ای، سبز به میکرولنز، قرمز به تغییرات زمان، زرد به مداری مربوط می شود. مدولاسیون روشنایی، خاکستری به نجوم، و آبی به سینماتیک دیسک.

موسیقی با پخش یک نت برای هر دنیای تازه کشف شده ایجاد می شود. گام نت نشان دهنده دوره نسبی مداری سیاره است. سیاراتی که زمان بیشتری برای چرخش به دور ستاره‌هایشان طول می‌کشد، با نت‌های پایین‌تر شنیده می‌شوند، در حالی که سیاراتی که سریع‌تر به دور ستاره‌هایشان می‌چرخند، با نت‌های بلندتر شنیده می‌شوند.

راه شیری میتواند خانه صدها میلیارد سیاره فراخورشیدی باشد. یکی از ماموریت تلسکوپ فضایی جیمز وب رصد و آشکارسازی این سیارات است.

اعتبار: NASA/JPL-Caltech/M. Russo، A. Santaguida (SYSTEM Sounds