تصاویری از اولین چرخش ۳۶۰ درجه‌ای به دور ایستگاه فضایی بعد از ۱۰ سال

در عکس‌های زیبایی که توسط فضانوردان سوار بر کپسول “کرو دراگون”(Crew Dragon) گرفته شده است، آزمایشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری بین‌المللی را در حال گردش از زوایای مختلف می‌بینیم.

  به نقل از اسپیس، خدمه ماموریت “کرو-۲”(Crew-۲) “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) طی یک پرواز ۳۶۰ درجه به دور ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS)، تصاویری از زوایای مختلف از آن با پس زمینه آسمان و زمین ثبت کرده‌اند.

یک دهه است که ما عکس‌هایی مانند اینها را از ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌بینیم، اما تفاوت این عکس‌ها با دیگر تصاویر در این است که در تاریخ ۸ نوامبر، زمانی که کپسول “اندیور”(Endeavour) حامل چهار فضانورد مأموریت “کرو-۲” پس از ۶.۵ ماه اقامت در ایستگاه فضایی، این آزمایشگاه مداری را ترک کرد، مستقیماً به زمین سرازیر نشد و برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۱ و بازنشستگی ناوگان شاتل‌های فضایی ناسا، یک پرواز کامل و ۳۶۰ درجه به دور ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داد.

این پرواز ۳۶۰ درجه به دور ایستگاه فضایی به آزمایش حسگرهای ناوبری “اندیور” کمک کرد. فضانوردان نیز در طول این مانور، اقدام به عکاسی از ایستگاه فضایی کردند تا به مسئولان ایستگاه فضایی اجازه دهند بخش‌هایی از ایستگاه را که معمولاً خارج از دید هستند، ببینند.

تصاویری از اولین چرخش ۳۶۰ درجه به دور ایستگاه فضایی بعد از ۱۰ سال

اکنون به لطف ناسا، ما نیز می‌توانیم نگاهی به این تصاویر زیبا بیندازیم. این عکس‌ها خیره‌کننده هستند، چرا که آزمایشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری بین‌المللی را در حال گردش به دور زمین می‌بینیم. در این سه تصویر، پس زمینه‌های متفاوت را شاهد هستیم. پس زمینه یکی از آنها سیاره آبی زیبای ماست و در دیگری شاهد آسمان سیاه‌پوش هستیم و در دیگری ترکیبی از هر دو را می‌بینیم.

همانطور که اشاره شد، ماموریت “کرو-۲” که توسط شرکت خصوصی “اسپیس‌ایکس” انجام شد، اولین پرواز سرنشین‌دار و ۳۶۰ درجه را در اطراف ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمان بازنشستگی ناوگان شاتل فضایی ناسا در سال ۲۰۱۱ انجام داد.

“کرو-۲” همانطور که از نامش پیداست، دومین ماموریت عملیاتی به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که “اسپیس‌ایکس” برای ناسا انجام داد. خدمه آن نیز “شین کیمبرو” و “مگان مک آرتور” فضانوردان ناسا، “آکیهیکو هوشیده” فضانورد ژاپنی و “توماس پسکه” فضانورد آژانس فضایی اروپا بودند. این گروه چهار نفره در تاریخ ۲۴ آوریل به ایستگاه فضایی رسیدند و پس از ۶.۵ ماه اقامت در آن در تاریخ هشتم نوامبر به زمین بازگشتند و در خلیج مکزیک فرود آمدند.

تنها دو روز بعد، “اسپیس‌ایکس” ماموریت “کرو-۳”(Crew-۳) را به سوی ایستگاه فضایی پرتاب کرد که شامل “کایلا بارون”، “راجا چاری” و “توماس مارشبرن” فضانوردان ناسا و “ماتیاس مورر” فضانورد آژانس فضایی اروپا بود. این ماموریت نیز قرار است حدود شش ماه طول بکشد.

تصاویری از اولین چرخش ۳۶۰ درجه به دور ایستگاه فضایی بعد از ۱۰ سال

اگرچه کپسول “اندیور” اولین پرواز کامل همراه با سرنشین را به دور ایستگاه فضایی بین‌المللی طی ۱۰ سال گذشته انجام داد، اما فضاپیماهای دیگر نیز در طول این مدت نماهایی از ایستگاه فضایی در حال گردش را از دور به ما ارائه کردند.

برای مثال، در اواخر ماه سپتامبر بود که “اولگ نوویتسکی” و “پیوتر دوبروف” فضانوردان روکاسموس و “مارک ونده هی” فضانورد ناسا یک فضاپیمای “سایوز” را از یک درگاه ایستگاه فضایی به درگاه دیگری منتقل کردند تا فضا برای ورود یک “سایوز” دیگر ایجاد شود. آنها در طول این پرواز، عکس‌هایی گرفتند که “نوویتسکی” برخی از آنها را در توییتر خود به اشتراک گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *