تلسکوپ “جیمز وب” در راه ملاقات با پرتابگر خود

تلسکوپ فضایی “جیمز وب” ناسا اخیرا به ساختمان مونتاژ نهایی پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه منتقل شد تا با پرتابگر خود یعنی موشک “آریان ۵ “دیدار کند.

به نقل از تی ای، جیمز وب بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپی خواهد بود که تاکنون به فضا پرتاب شده است. آژانس فضایی اروپا به عنوان بخشی از یک قرارداد همکاری بین‌المللی، خدمات پرتاب این تلسکوپ را ارائه می‌دهد. جیمز وب حاصل مشارکت بین‌المللی بین ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا است. آژانس فضایی اروپا با همکاری شرکای خود، مسئول توسعه و نظارت بر شرایط پرتابگر آریان ۵ ماموریت جیمز وب بوده است.

شرایط این تلسکوپ پیشرفته در تمامی مراحل اعم از زمان انتقال بین ساختمان‌ها و حتی زمانی که در داخل یک محفظه مخصوص حمل و نقل و اتاق تمیز متحرک(mobile clean room) بود با دقت کنترل می‌شد.

موشک آریان ۵ نیز در ۲۹ نوامبر به این ساختمان منتقل شد. پلتفرم‌های قابل تنظیم این ساختمان به مهندسان اجازه می‌دهد تا به پرتابگر و محموله آن دسترسی داشته باشند.

گام بعدی این است که جیمز وب را به طور ایمن به یک پلتفرم بالایی که آماده شده است منتقل کنند تا این تلسکوپ بتواند به بخش بالایی پرتابگر آریان ۵ متصل شود. پس از اتصال آن به موشک، تکنسین‌ها وارد عمل خواهند شد تا جیمزوب را در ساختار مخصوص آریان ۵ قرار دهند.

تلسکوپ "جیمز وب" در راه ملاقات با پرتابگر خود

پایگاه خبری “اینورس” درباره تصاویر منتشر شده نوشت: عکس جدیدی که این هفته توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شد، دقیقا خود تلسکوپ جیمز وب را نشان نمی‌دهد. در عوض، محفظه‌ای که تلسکوپ را پوشانده و تلسکوپ به سمت ساختمان جدیدی برای مراحل پایانی مونتاژ منتقل می‌شود را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد جیمز وب این سفر را در شب انجام داده است.

پرتاب این تلسکوپ برای ۲۲ دسامبر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است. کارشناسان در جهت انجام عملیات آماده‌سازی پرتاب این تلسکوپ در ۲۲ دسامبر، عملیات حساس بارگیری فضاپیما با سوخت رانش آن که برای سفر در فضا به آن نیاز دارد را به دقت تکمیل کرده‌اند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب با کمک ابزار پیشرفته خود تاریخ کیهان را به طور کامل مورد مطالعه قرار خواهد داد. تلسکوپ فروسرخ وب با کاوش خود به طیف وسیعی از سوالات علمی دانشمندان پاسخ خواهد داد تا آنها به درک بهتری از منشا جهان و جایگاه ما در آن دست یابند.

تلسکوپ "جیمز وب" در راه ملاقات با پرتابگر خود

ناسا اخیرا در حساب کاربری جیمز وب در اینستاگرام نیز با انتشار تصویر بالا نوشت: ابزار فروسرخ میانی وب(MIRI) بسیار خاص است. جهان در طول موج‌هایی که ابزار فروسرخ میانی وب پوشش خواهد داد، نسبتا ناشناخته مانده و مورد کاوش قرار نگرفته است، بنابراین ابزار فروسرخ میانی وب می‌تواند کاوش علمی که تاکنون رویای آن را در سر می‌پروراندیم را انجام دهد.