بر اساس یافته های محققان، آنالیز سه بعدی اجزای صورت می تواند در ارتقای کیفیت جراحی های صورت تعیین کننده جنسیت موثر بوده و بهتر هویت جنسی افراد را منعکس کند.
 به منظور تایید تصمیمات جراحی های صورت در تایید جنسیت افراد، محققان دانشگاه سانفرانسیسکو و دانشگاه کلگری تصمیم گرفتند تا اثر جنسیت بر اندازه و شکل صورت بزرگسالان را از طریق تجزیه و تحلیل کمی تصاویر سه بعدی سطح صورت اتخاذ کنند.
در این مطالعات، محققان یک تجزیه و تحلیل مبتنی بر اندازه و شکل سه ‌بعدی صورت را برای تعیین کمیت و تجسم تفاوت ‌های جنسی صورت انجام دادند. یافته ‌های محققان تفاوت ‌های قابل‌ توجهی را در شکل و اندازه ویژگی ‌های جمجمه‌ صورت های مردانه و زنانه نشان داده و راهنمایی‌ های آناتومیک زیادی به ‌ویژه برای پیشانی، تغییرات فک پایین و چانه، زیبایی بینی، و اصلاح گونه ارائه می‌ کند.
دکتر راهول ست (Rahul Seth) پژوهشگر ارشد و استادیار جراحی پلاستیک و زیبایی صورت در این باره گفت: هدف ما ایجاد یک رابطه مهم، قطعی و مبتنی بر بیولوژیک از ویژگی های صورت با جنسیت افراد بود. این امر به بیمار قدرت می ‌دهد تا به سمت ظاهری مطابق با هویت جنسی خود حرکت کند و در نتیجه تغییرات ظاهری نادرست و نامطابق با جنیست فرد را  کاهش می ‌دهد.

او همچنین افزود: ما احساس می ‌کنیم که این داده‌ها به جراحان و بیماران در بخش های گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن، تحلیلی منطبق بر واقعیت و مبتنی بر اندازه و شکل سه ‌بعدی صورت ارائه می ‌کند تا بیماران و جراحان را در انجام این جراحی ‌های پیچیده و تغییر دهنده زندگی راهنمایی کند. 
به گفته محققان، ابرو، فک، بینی و گونه بزرگترین تفاوت ها را بر اساس جنسیت در صورت افراد نشان می دهند. محققان توانستند تعیین کنند که به طور متوسط، صورت مردان ۷.۳ درصد بزرگتر از صورت زنان است. جنسیت با تفاوت های قابل توجهی در شکل صورت مرتبط بوده و نواحی صورت که تغییرات جنسی در آنها بیشتر آشکار می شود شامل ابرو، فک، بینی و گونه هستند. 

برای به دست آوردن این نتایج، محققان با استفاده از اسکن ‌های سه بعدی صورت ۵۴۵ مرد و ۱۰۲۸ زن بالای ۲۰ سال را اندازه‌ گیری‌ و ارزیابی کردند. هر اسکن از یک شبکه سه بعدی سطحی متشکل از رئوس سه بعدی که توسط مثلث هایی به هم متصل شده اند استفاده می کرد. برای تجزیه و تحلیل اثرات جنسیت بر اندازه و شکل صورت، ابتدا زیر ناحیه های صورت بر اساس پتانسیل کاربرد مشخص شد. این نواحی شامل بخش ‌های بزرگ صورت مانند گونه‌ ها، بینی و همچنین منحنی ‌های محوری یا ساژیتال بود. 
 در ادامه محققان یافته ‌های خود را در یک نقشه حرارتی نشان دادند تا میانگین تفاوت بین شکل صورت مردانه و زنانه را نشان دهند. با استفاده از این اطلاعات، این تغییرات بر روی یک چهره نمونه اعمال شد تا اعتبار آن برای جراحی صورت در امتداد محور مردانگی و زنانگی نشان داده شود.
شرح کامل  این مطالعه و یافته ‌های حاصل از آن در آخرین مشاره مجله تخصصی Facial Plastic Surgery & Aesthetic Medicine منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.