دانشمندان لزوما باهوش تر از سایر افراد نیستند

محققان در جدیدترین پژوهش های خود دریافتند که هوش دانشمندان از جمله مهندسان هوافضا و جراحان مغز از افراد معمولی بیشتر نبوده و فقط آنها در مهارت ‌های ذهنی و حل معنایی بهتر عمل می کنند.

  تمدن بشری روز به روز شاهد پیشرفت های علمی در حوزه مختلف از جمله فضا، پزشکی، فناوری اطلاعات و غیره است. افرادی که در این حوزه ها فعالیت می کنند دانشمند خوانده می شود و این تصور در عموم مردم وجود دارد که دانشمندان افرادی باهوش هستند اما تحقیقات جدید نظری مخالف این عقیده ارائه می دهد. 
محققان انگلیسی در جدیدترین پژوهش های خود دریافته اند که افراد عادی به اندازه یک مهندس هوافضا یا یک جراح مغز و اعصاب باهوش هستند.  در این پروژه تحقیقاتی، هوش ۳۲۹ مهندس هوافضا و ۷۲ جراح مغز و اعصاب با هوش ۱۸ هزار و ۲۵۷ نفر عادی مورد مقایسه قرار گرفت. همه شرکت کنندگان در یک آزمون آنلاین شرکت کردند که شش زمینه مختلف از توانایی های شناختی از جمله برنامه ریزی و استدلال گسترده، حافظه فعال، توجه و توانایی های پردازش احساسات را اندازه گیری می کرد. از جمله موارد در نظر گرفته شده در این بررسی، راست دست یا چپ دست بودن و سالهای تجربه شرکت کنندگان در حرفه خاص خود بوده است. به گزارش سیناپرس، نتایج نشان می‌ دهد که دانشمندان موشکی و جراحان مغز همان سطوح هوش افراد معمولی را نشان می ‌دادند، اما در دو زمینه خاص با هم تفاوت داشتند. مهندسان هوافضا مهارت ‌های دستکاری ذهنی بهتری را نشان دادند، در حالی که جراحان مغز و اعصاب مهارت‌ های حل معنایی بهتری داشتند.
این افراد به ظاهر باهوش در مقایسه با جمعیت معمولی، امتیازی تقریباً برابر با میانگین سایر افراد دریافت کردند. گفتنی است بر اساس نتایج این مطالعه مشخص شد مهندسان هوافضا تفاوت قابل توجهی در هوش نشان ندادند، در حالی که جراحان مغز و اعصاب فقط در حل مشکلات سریعتر بودند. با این حال، جراحان مغز و اعصاب در واقع سرعت یادآوری حافظه را کمتر از یک فرد معمولی نشان دادند.
اگرچه نتایج این تحقیقات مشاهده ‌ای بوده و کل جمعیت دانشمندان موشکی و جراحان مغز را در نظر نمی‌ گیرند، اما محققان معتقدند یافته‌ های آنها نشان می ‌دهد که تصور کلیشه‌ ای دور از دسترس بودن این مشاغل برای بسیاری از افراد به دلیل هوش، نادرست است. 
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله The BMJ منتشر شده و قابل دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *