پژوهشگران انگلیسی در یک تحقیق جدید با محوریت بیماری ناتون کننده آلزایمر، نشان داده اند که برخی داروهای مربوط به اختلال ADHD می توانند در این خصوص به خوبی مورد استفاده قرار گیرند.
محققان بین الملل در بررسی های جدید خود، شواهد خوبی مبنی بر این موضوع به دست آورده اند که داروهای اختلال کمبود توجه-بیش فعالی یا ADHD می توانند با موفقیت، جنبه های کلیدی بیماری آلزایمر را درمان کنند.
به گفته محققان کالج سلطنتی لندن، آزمایش‌های بالینی داروهای موسوم به نورآدرنرژیک، که شامل داروهای ضد افسردگی و داروهایی برای درمان فشار خون بالا و ADHD هستند در این خصوص ضروری است.داروهای نورآدرنرژیک، انتقال دهنده عصبی نورآدرنالین را هدف قرار می دهند که نوراپی نفرین نیز نامیده می شود و توسط شبکه ای از سلول های عصبی تخصصی آزاد می شود.
کارکرد این شبکه برای برانگیختگی و بسیاری از فرآیندهای شناختی از جمله توجه، یادگیری، حافظه، آمادگی برای عمل و سرکوب رفتارهای نامناسب حیاتی است.اختلال نورآدرنرژیک که در اوایل بیماری آلزایمر رخ می دهد و به بروز علائم شناختی و عصبی روانی که مشخصه این بیماری هستند کمک می کند، حاکی از آن است که سیستم فوق، هدف خوبی برای درمان های دارویی خواهد بود.
به همین دلیل، محققان انگلیسی به دنبال کارآزمایی‌های بالینی منتشر شده بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۲۱ بودند که در آن‌ها از داروهای نورآدرنرژیک مانند اتوموکستین، متیل فنیدات و گوانفاسین برای بهبود بالقوه علائم شناختی و/یا عصب روان‌پزشکی در افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی استفاده شده بود.

آن‌ها در مجموع ۱۹ کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده را شامل می‌شدند که بر بیماری آلزایمر و اختلال شناختی خفیف تمرکز داشته و مشتمل بر ۱۸۱۱ بیمار بودند.
محققان فوق می‌گویند: استفاده مجدد از داروهای نورآدرنرژیک در بیماران مبتلا به آلزایمر، به احتمال زیاد درمان مؤثری را برای بهبود شناخت عمومی و رفع مشکل بی‌تفاوتی ارائه می‌دهد.
آن ها می‌افزایند: این موضوع باعث می شود که دلیلی قوی برای انجام آزمایش‌های بالینی هدفمند بیشتر روی درمان‌های نورآدرنرژیک برای بیماری آلزایمر وجود داشته باشد.به گزارش سیناپرس،این یافته ها در مجله Neurology Neurosurgery & Psychiatry منتشر شده اند.