وادار کردن کودکان خردسال به مصرف داروهای خود می تواند مشکل ساز باشد، به خصوص اگر دارو یک شربت یا یک قرص بد مزه یا بدتر از آن یک آمپول باشد. به همین ترتیب، افراد مسن می توانند با مصرف قرص های بزرگ و متعدد دچار مشکل شوند. اکنون، محققان فیلمی خوراکی ساخته اند که دارو را بدون درد، بدون دردسر و دقیق به بدن می رساند و سازگارتر با محیط زیست است.

 محققان دانشکده داروسازی در دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) بر اساس تجربیات شخصی و حرفه ای خود از مشکلات تجویز داروها به افراد مسن و کودکان، شروع به ایجاد یک راه حل نوآورانه کردند.

دانشمندان یک فیلم دهانی جدید ایجاد کردند که در برابر پوشش داخلی دهان یا مخاط دهان قرار می گیرد. گونه داخلی و ناحیه زیر زبان مملو از رگ‌های خونی ریز به نام مویرگ است، به این معنی که داروها می ‌توانند به سرعت از طریق غشای مخاطی نازک و مستقیماً وارد جریان خون بدون عبور از سیستم گوارشی شوند. اجتناب از سیستم گوارش راهی برای رساندن دارو به بیماران مبتلا به تهوع و استفراغ غیرقابل درمان، مشکل در بلع یا مشکلات جذب روده ارائه می دهد.

هر فیلم دهانی گرد و نازک است و در دو اندازه عرضه می شود. بنابراین، قطر حدود ۱۸٫۵ میلی متر در اندازه کوچک و ۲۰ میلی متر در انازه بزرگتر است. مواد سفارشی فرموله شده برای یک داروی خاص از قبل مخلوط شده و به محلول دارویی اضافه می شوند. حجمی از محلول مورد نیاز روی فیلم پیپت می شود و سپس با استفاده از یک کوره سبک خشک می شود. سپس فیلم ها در بسته بندی فشرده مهر و موم می شوند.

پس از قرار گرفتن در محیط مرطوب دهان، فیلم پس از مدت زمان از پیش تعیین شده متورم و حل می شود. هر چه باقی مانده است را می توان حذف کرد یا قورت داد. تمام مواد تشکیل دهنده فیلم خوراکی و غیر سمی هستند.

محققان می گویند علاوه بر کاهش خطر خفگی و یا استنشاق شربت بیماران، اشتباهات دوز مرتبط با داروهای مایع را از بین می برد.

نتایج یک مطالعه قبلی نشان داد: اشتباهات با داروی مایع بیش از چهار برابر بیشتر از یک قرص از دستگاه پخش کننده قرص انجام می شود و از آنجایی که روش جدید بر حسب تقاضا برای بیماران ایجاد می شود، نیازی به بسته بندی حجیم یا گنجاندن دستگاه های اندازه گیری دوز مانند سوزن و سرنگ وجود ندارد و محصول را دوستدار محیط زیست می کند.

پو لنگ تان (Poh Leng Tan) که بخشی از تیم سازنده این فیلم بود، گفت: فیلم‌های ما بر حسب تقاضا ترکیب می‌ شوند تا اطمینان حاصل شود که میزان و قدرت دقیق برای هر بیمار را در بر می‌ گیرند، و سپس در بسته‌بندی حداقلی مهر و موم می‌ شوند. این رویکرد ساده برای دارورسانی نه تنها باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود، بلکه اثرات زیست محیطی را نیز کاهش می دهد.

محققان قصد دارند از این فیلم برای تجویز داروها به بیماران در پایان عمر استفاده کنند تا داروهای مهم ضد اضطراب را به روشی که از تزریق دردناک جلوگیری شود، تحویل دهند. مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی روش تحویل دارو در بیماران صرعی برنامه ریزی شده است.

به گزارش سیناپرس، سوی سانگ چان (Sui Yung Chan) محقق ارشد این مطالعات در پایان گفت: فیلم خوراکی ما نقطه عطف مهمی در پزشکی بیمار محور و شخصی ‌سازی شده است و جایگزینی امن‌تر و سازگار با محیط زیست برای روش‌های سنتی دارورسانی ارائه می ‌کند. استفاده از این فیلم بسیار آسان است، بنابراین بیماران با عزت و استقلال در مدیریت درمان خود از آسایش در خانه خود توانمند می شوند.