پلاستیک ماده مفیدی است که در شکل های بی اندازه متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. در دنیای امروز زندگی بدون پلاستیک تقریبا غیر ممکن است اما مشکل بزرگ تاکنون این بوده که تقریباً تمام پلاستیک ها از نفت فسیلی ساخته شده اند و وقتی پلاستیک به طبیعت می رسد، تجزیه آن صدها سال طول می کشد و پیامدهای فاجعه بار بر روی محیط زیست انسان و حیوانات بر جای می گذارد. بیو پلاستیک ها نوع خاصی از پلاستیک هستند که از منابع روغن های گیاهی، نشاسته، سلولز یا مشتقات باکتریایی تولید شده و از این نظر با پلاستیک های عادی بسیار متفاوت است که در آینده جایگزین خوبی برای انواع پلاستیک ها خواهد بود.
کسری خاتمی مشهدی، محقق بیوتکنولوژی در دانشگاه سلطنتی فناوری استکهلم (کی تی اچ) در  حال تحقیق جهت ساخت پلاستیک های زیستی ساخته شده از باکتری های موجود در فاضلاب و فضولات انسانی است که علاوه بر بی خطر بودن برای انسان و محیط زیست تنها پس از دو ماه در طبیعت تجزیه می شوند.
این محقق جوان به تلویزیون ملی سوئد (SVT) گفت: در حالی که تجزیه پلاستیک معمولی بیش از ۳۰۰  سال طول می کشد اما می توانیم به کمک باکتری هایی که در فاضلاب زندگی می کنند پلاستیک های زیستی تولید کنیم که طی مدت دو ماه در محیط زیست تجزیه می شوند و هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رسانند.
وی خاطرنشان کرد: پلاستیک های زیستی معمولا از منابع گیاهی مثل نیشکر ساخته می شوند و لذا تولید آنها بسیار هزینه بر است و تاکنون در مقیاس های کوچک تولید شده اند اما با این تکنیک جدید می توان صرفه جویی قابل توجهی در منابع انجام داد. باکتری ها با مصرف مواد آلی موجود در فاضلاب، مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید بیوپلاستیک ها را تامین می کنند به این ترتیب با استفاده از باکتری ها به زودی شاهد تولید بیوپلاستیک ها در سطح وسیع خواهیم بود.