افراد مبتلا به دیابت معمولا باید انسولین را از طریق تزریق‎‌های روزانه یا حتی گاهی اوقات با کمک پمپ دریافت کنند. با این حال، دانشمندان در آزمایش‌های جدید خود یک راه ساده با درد بسیار کمتر برای این دسته از افراد ارائه کرده تا انسولین مورد نیاز خود را دریافت کنند.

«سابین سونریتس»، استاد شیمی دانشگاه لیل فرانسه با همکاری دانشمندانی از فرانسه، اسپانیا و ترکیه تصمیم گرفت تا یک ماده آزمایشی دارورسانی فعال شده با گرما را که قبلا توسط آن‌ها توسعه داده شده بود، یکبار دیگر بررسی کنند. این ماده بسیار کوچک از نانوالیاف الکتروریسی شده پلیمری به نام «پلی اکریلیک اسید» ساخته شده که معمولا در تولید ژل‌ها کاربرد دارد.

در این پژوهش، تکه‌های ساخته شده‌ای از این ماده به مدت سه ساعت در محلول انسولین خیس شده و پس از آن روی غشای مخاطی برداشت شده از پوشش گونه خوک‌ها مورد استفاده قرار گرفت. سپس با استفاده از یک لیزر نزدیک به مادون قرمز به هر تکه تا دمای ۵۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ دقیقه حرارت داده می‌شود.

نحوه ورود انسولین به جریان خون

  
انجام این کار باعث می‌شود تا این تکه‌ها شروع به آزادسازی انسولین جذب شده خود کنند و در نهایت انسولین به سرعت از طریق غشاهای نازک راه خود را به جریان خون انسان پیدا می‌کند. در مطالعات قبلی، زمانی که ژل حاوی انسولین به صورت موضعی روی پوست خارجی بسیار ضخیم‌تر که نفوذپذیری کمتری نیز دارد استفاده می‌شد، به زمان زیادی نیاز داشت تا از آن عبور کند و وارد جریان خون شود.

در آزمایش‌های بعدی، تکه‌های آغشته به انسولین روی پوست داخلی گونه سه خوک زنده و وابسته به انسولین قرار گرفت و سپس آن‌ها با کمک یک قلم لیزری در قسمت بیرونی گونه هر حیوان به مدت ۱۰ دقیقه گرم شدند. به محض فعال شدن این ماده، سطح قند خون خوک‌ها کاهش و سطح انسولین پلاسما آن‌ها افزایش یافت.

نکته مهم دیگر اینکه در این آزمایش پوشش گونه آن‌ها هیچ نشانه‌ای از تحریک یا آسیب را نشان نداد. به همین ترتیب، زمانی که شش نفر از افراد آزمایش شده روی گونه‌های خود چسب دارونما را به مدت دو ساعت قرار دادند، هیچ ناراحتی گزارش نکردند و مهم‌تر اینکه هر تکه را می‌توان چندین بار مورد استفاده قرار داد.

به گفته سونریتس، آن‌ها قصد دارند با کمک شرکای تجاری خود آزمایشات بالینی روی انسان‌ها را آغاز کنند و اکنون آزمایشات بیشتری روی حیوانات در حال برنامه ریزی است.