محققان بین الملل در یک کشف قابل توجه کیهانی، موفق به یافتن یک کهکشان فسیل شده گردیده اند که اطلاعات ارزشمندی را در خصوص تاریخچه کیهان برملا خواهد کرد.

کیهان شناسان دانشگاه ساری انگلستان، موفق به کشف یک کهکشان کوتوله بسیار کم نور شده اند که تصور می شود اصطلاحا فسیل یکی از اولین کهکشان های تاریخی جهان ما باشد.

این فسیل که از طریق جستجوی سیستماتیک بصری تصاویر پیمایشی قدیمی با استفاده از تلسکوپ ۴ متری مایال کشف شده است، می‌تواند به دانشمندان در مورد چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها اطلاعات عمیقی ارائه داده و درک آن ها از کیهان‌شناسی و ماده تاریک را افزایش دهد.

محققان در این خصوص اظهار داشتند: ما یک کهکشان جدید و بسیار کم نور پیدا کرده ایم که ستارگان آن، خیلی زود در تاریخ کیهان شکل گرفته اند. این برای اولین بار است که با استفاده از یک بررسی نجومی که به طور خاص برای این کار طراحی نشده بود، کهکشانی به این کم‌نوری در اطراف کهکشان مشهورآندرومدا پیدا می شود.

کهکشان کوتوله فوق که «پگاسوس ۵» نام دارد در حومه آندرومدا قرار دارد و فقط به صورت چند ستاره پراکنده پنهان در آسمان ظاهر می شود.به گزارش سیناپرس، به بیان محققان فوق، مشکل این کهکشان‌های بسیار کم‌نور آن است که تعداد بسیار کمی از ستاره‌های درخشان را دارا هستند که ما معمولاً از آن ها برای شناسایی و اندازه‌گیری فاصله‌شان استفاده می‌کنیم.

آن ها افزوده اند: آینه بزرگ ۸.۱ متری رصدخانه جمینی به ما امکان داد ستارگان ضعیف و قدیمی این کهکشان را پیدا کنیم و فاصله تا پگاسوس ۵ را نیز اندازه گیری نماییم و از این طریق، تشخیص دهیم که جمعیت ستاره ای آن، بسیار پیر است.

نتایج این کشف جالب که با همکاری آزمایشگاه NSF NOIR و رصدخانه بین المللی جمینی انجام شده است، در نشریه Astrophysics of Galaxies منتشر شده اند.