دانشمندان استرالیایی با همکاری شرکت معتبر کانن، موفق به تولید و راه اندازی یک تلسکوپ بسیار قوی شده اند که قادر است رازهای جدید را از آسمان نیمکره جنوبی جهان به روی ما بگشاید و سرنوشت کهکشان راه شیری را مطالعه نماید.
دانشگاه مک کواری با حمایت شرکت کانن استرالیا امروز رسماً از تلسکوپ هانتسمن رونمایی کرد، تلسکوپی جدید که برای شکار و مطالعه کهکشان‌های بسیار کم نور و اجرام نجومی در آسمان جنوبی طراحی شده است. این تلسکوپ با مجموعه ای از ۱۰ لنز فوق تله فوتوی کانن که به صورت تجاری در دسترس هستند، تنها تلسکوپ در نوع خود در نیمکره جنوبی است.
تلسکوپ هانتسمن که در رصدخانه سایدینگ اسپرینگ در نزدیکی کونابارابران واقع در ایالت نیوساوت ولز استرالیا واقع شده است، بررسی‌های اعماق آسمان جنوب را انجام می‌دهد تا به محققان درک منحصربه‌فردی درباره شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها ارائه دهد. 

این مطالعات شامل این موارد خواهند بود: کهکشان ها چگونه شکل می گیرند، چگونه رشد می کنند، چگونه با ساختارهایی که آن ها را احاطه کرده اند درگیر می شوند و وقتی با دیگر کهکشان ها برخورد می کنند چه اتفاقی می افتد.
یکی از مهم ترین وقایعی که این تلسکوپ، احتمال وقوع آن را بررسی خواهد کرد، برخورد کهکشان راه شیری با همسایه خود، کهکشان آندرومدا است، رویدادی که به نظر می رسد در ۴.۵ میلیارد سال دیگر رخ دهد.
به گفته محققان، تلسکوپ هانتسمن با گرفتن تصاویری از کم‌نورترین ساختارهای کهکشانی که فراتر از توان تلسکوپ‌های معمولی است، در راه مشاهده آسمان‌های جنوبی پیشگام خواهد بود.توانایی بررسی کم‌نورترین و کوچک‌ترین کهکشان‌های جهان به ما کمک می‌کند تا سرنوشت بالقوه راه شیری را در آینده‌ای دور درک کنیم.
به گفته آن ها، تلسکوپ هانتسمن با الهام از آرایه تله فوتو ابتکاری دراگون فلای مستقر در ایالات متحده، از لنزهای فوق تله فوتو Canon EF 400mm f/2.8 L IS II تشکیل شده است که معمولاً توسط عکاسان حرفه ای ورزش یا حیات وحش استفاده می شوند.
علاوه بر این، هر لنز در آرایه فوق، مجهز به یک آشکارساز میدان عریض یکپارچه است که شش درجه مربع را پوشش می‌دهد. هانتسمن با چندین خط دید اضافی، می‌تواند به مدل‌سازی بسیار دقیقی از تابش آسمان شب دست یابد و تصاویری فوق‌العاده واضح از جهان ما تولید کند.
 تلسکوپ هانتسمن در اول اکتبر ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از نمایشگاه StarFest سالانه در معرض دید عموم گذاشته خواهد شد.