نتایج یک تحقیق عجیب بین المللی حاکی از آن هستند که سگ ها هم مانند ما انسان ها هنگام تجربه یک اتفاق خوشایند مثل دیدار با صاحب خود و یا نگهداری از توله هایشان، اشک شوق می ریزند.

 سگ ها و انسان ها به وضوح پیوندی خاص و دیرینه داشته اند. اما آیا این حیوانات نیز مانند انسان‌ها در مواقعی که غرق در احساسات هستند، اشک بیشتری در چشمانشان تولید می‌شود؟ مطالعه جدیدی که احتمالا اولین موردی باشد که به این موضوع می پردازد، نشان داده است که پاسخ این سوال، بله است.  به عبارتی، وقتی سگ ها صاحبان خود را می بینند و به آن ها می پیوندند، چشمان آن ها پر از اشک می شود.

به گفته محققان دانشگاه آزابو در ژاپن، ما متوجه شدیم که سگ ها همراه با احساسات مثبت اشک می ریزند. ما همچنین عملکرد اکسی توسین را به عنوان مکانیزم احتمالی زیربنای این موضوع کشف کردیم.

یکی از این محققان، ۶ سال پیش و پس از این که یکی از دو سگ پودل اش، صاحب توله شد، برای اولین بار چنین موضوعی را متوجه شد. او فهمید وقتی سگش از توله ها پرستاری می کرد، چیزی در چهره سگ تغییر می نمود. او در این موضوع دقت کرد و متوجه شد چشمان سگش در این جور مواقع، پر از اشک می شود.

این محقق می گوید: چنین مشاهده ای من را به این سمت سوق داد که احتمالا ترشح هورمون اکسی توسین تولید اشک را در این دوست قدیمی بشر افزایش می دهد. اکسی توسین همان ماده ای است که به عنوان هورمون مادر یا هورمون عشق نیز شناخته می شود. 

محققان بر اساس مشاهدات قبلی می دانستند که اکسی توسین هم در سگ ها و هم در صاحبان آن ها در طول تعاملات آزاد می شود. بنابراین، آن ها تصمیم گرفتند یک آزمایش اتحاد مجدد انجام دهند و ببینند آیا این کار باعث جمع شدن اشک در چشم سگ ها می شود یا خیر.

این محققان یک آزمایش استاندارد را برای اندازه گیری حجم اشک سگ ها قبل و بعد از ملاقات مجدد با صاحبانشان انجام دادند. به گزارش سیناپرس، آن‌ها متوجه شدند که حجم اشک‌ چشمان سگ ها وقتی با یک انسان آشنا و نه با شخصی که نمی‌شناختند، مواجه می شدند، بالا می رفت.

سپس هنگامی که آن ها، اکسی توسین را به چشم سگ اضافه کردند، حجم اشک آن ها باز هم افزایش یافت. این یافته از این ایده حمایت می‌کند که آزاد شدن اکسی توسین زمانی که سگ‌ها و افراد آن‌ها دوباره دور هم جمع می‌شوند، نقش خاصی در تولید اشک دارد.

محققان همچنین از مردم خواستند تا به عکس‌های صورت سگ‌ها با و بدون اشک امتیاز دهند و معلوم شد که مردم با دیدن سگ‌هایی با چشم‌های اشک‌ آلود، پاسخ‌های مثبت بیشتری می دهند. این یافته‌ها نشان از آن دارند که تولید اشک در چشم سگ‌ها به ایجاد ارتباطات قوی‌تر بین مردم و سگ‌هایشان کمک می‌کند.

به گزارش سیناپرس، این یافته های جالب توجه که حکایت عجیب اشک شوق در سگ ها را بیان می کنند، در نشریه معتبر Current Biology منتشر شده اند.