افراد مرفه عمر طولانی تری دارند، اما اگر سیگار بکشند پول هیچ سودی برای آنها ندارد. بر اساس تحقیقات جدید، سیگار نکشیدن دو برابر درآمد بالا برای سلامتی سودمند است.

 دانشمندان دانشگاه جورج تاون و دانشگاه کالیفرنیا می گویند که سیگار نکشیدن شانس رسیدن به عمر طولانی را تا ۳۷ درصد افزایش می دهد. از طرف دیگر داشتن ۳۰۰ هزار دلار پول احتمال طولانی تر شدن عمر را از ۶۵ به ۸۵ سال تا ۱۹ درصد افزایش می دهد.

مطالعه بر روی ۶۳۰۰  نفر نشان داد که ثروت نسبت به تحصیلات، شغل، درآمد یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی در دوران کودکی، پیش بینی کننده بهتری برای مرگ و میر است.

دکتر دانا گلی (Dana Glei) محقق ارشد پژوهشی در مرکز جمعیت و سلامت دانشگاه جورج تاون در بیانیه ‌ای می ‌گوید: متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نمی ‌توانند ثروت بیمار خود را تغییر دهند اما باید به جلوگیری از سیگار کشیدن ادامه دهند. ثروت ممکن است با افزایش طول عمر مرتبط باشد ولی در صورتی که سیگار نکشید.

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که افزایش ۵۰ هزار دلار در دارایی افراد نرخ مرگ و میر را تا ۲۲ درصد کاهش داد، در حالی که افزایش ۵۰ هزار دلاری در موارد بعدی با کاهش قابل توجه ۱۷ درصدی همراه بود.

دکتر گلی در این باره می گوید: در واقع، ما هیچ تفاوت قابل توجهی در بین گروه‌ هایی با ثروت ۵۰ هزار تا ۲۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار پیدا نکردیم. محققان اعلام کردند با این حال، افرادی که ۳۰۰ هزار تا ۴۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار داشتند، ۴۱ درصد نرخ مرگ و میر کمتری نسبت به کسانی که فقط ۲۰۰ هزار تا ۲۹۹ هزار و ۹۹۹ دلار داشتند، دارا بودند. 

جالب است بدانید که میزان ثروت اضافی بیشتر از ۵۰۰ هزار دلار سودی برای طول عمر نداشت. با این حال، اختلاف زیادی بین سیگاری ‌ها ایجاد می کرد.

این مطالعه توضیح می ‌دهد که صرف نظر از شاخصه های سن، جنس و نژاد، اختلاف مرگ ‌و میر بر اساس ثروت بسیار پررنگ تر از تفاوت‌های تحصیلی، شغل یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی دوران کودکی، است.به گزارش سیناپرس، بر این اساس احتمال زنده ماندن از ۶۵ تا ۸۵ سالگی برای افرادی که حداقل ۳۰۰ هزار دلار ثروت دارند، ۱۹ درصد بیشتر از افراد بدون دارایی بود. اما تفاوت عمیق ۳۷ درصدی بین افرادی که هرگز سیگار نمی ‌کشیدند و افرادی که به تازگی سیگاری شده بودند وجود داشت.

نتایج نشان می ‌دهد که تفاوت ‌های مرگ‌ و میر بر اساس ثروت بیشتر از سایر شاخص‌های وضعیت اجتماعی-اقتصادی است اما سیگار کشیدن تأثیر بسیار بیشتری دارد.

به گزارش سیناپرس، ارتباط مثبت بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی و طول عمر به خوبی ثابت شده است. از آنجایی که هم نابرابری درآمد و هم ثروت از اواخر دهه ۱۹۸۰ ( ۱۳۵۸ شمسی) به طور قابل توجهی افزایش یافته است، بررسی ثروت به عنوان یک عامل مرتبط با طول عمر نیز برجسته تر شده است.

در این مطالعه تفاوت در طول عمر مرتبط با ثروت قابل توجه باقی ماند اما بسیار کمتر از تفاوت سیگار کشیدن بود. تحقیقات قبلی ثابت کردند که سیگار کشیدن می تواند یک دهه از زندگی فرد سیگاری را از بین ببرد. دانشمندان محاسبه کرده اند که هر سیگار به طور متوسط ۱۱ دقیقه از عمر را کوتاه تر می کند. 

دکتر گلی در انتها یادآور می شود که نتایج پژوهش های ما نشان می دهد که حتی اگر ثروت بر مرگ و میر اثر علّی داشته باشد، نمی تواند با تأثیر سیگار رقابت کند. اگر می خواهید طولانی تر زندگی کنید، بهتر است از سیگار دوری کنید.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصیJAMA Network Open منتشر شده است.