شباهت بی‌نظیر و ترسناک سر رباتیک به انسان  

فیلمی از سر یک ربات انسان‌نما منتشر شده که شباهت بی‌نظیر آن به سر واقعی انسان کمی آن را ترسناک کرده است.

 به نقل از دیلی‌میل، از فیلم اکس ماکینا(Ex Machina) گرفته تا پلیس آهنی(Robocop)،  ربات‌های انسان‌نما همیشه سوژه‌ی فیلم‌های علمی تخیلی بوده‌اند اما اکنون این ربات‌ها به واقعیت تبدیل شده‌اند و ربات شرکت “Engineered Arts” یکی از واقعی‌ترین‌ ربات‌ها را دارد.

این سر رباتیک که “آدران”(Adran) نام گرفته است ۲۲ عملگر مکانیکی(actuator) دارد که به آن امکان حرکت دادن چشم‌ها و دهان را مشابه یک انسان واقعی می‌دهد.

فیلمی عجیب و ترسناک از آدران منتشر شده است که در آن این ربات به دوربین‌ چشمک می‌زند، فکش را تکان می‌دهد و حتی پوزخند می‌زند.

“Engineered Arts” این فیلم را در صفحه یوتیوب خود منتشر کرده است. اگرچه این شرکت خاطرنشان کرد که کارهای بیشتری باید پیش از آماده شدن آدران انجام شود.

این شرکت نوشت: این تنها یک آزمایش کوچک از حرکت سر ربات با سیستم “مسمر”(Mesmer) است. “آدران” همان چیزی است که “Engineered Arts” به عنوان “مسمر” توصیف می‌کند یعنی سیستمی برای ساخت ربات‌های انسان‌نما که قدرتمند، زیبا و مقرون به صرفه هستند.

سر و گردن این ربات ۲۲ عملگر مکانیکی دارد که تنها پنج مورد از آن‌ها اطراف دهان ربات هستند و این تعداد برای لب زدن به اندازه‌ی کافی خوب نیست به همین دلیل ربات در این فیلم کوتاه صحبت نمی‌کند.

به گفته‌ی این شرکت که در کورنوال مستقر است، ربات‌های مسمر می‌توانند بخش عمده‌ای از احساسات انسان‌ها را به نمایش بگذارند و شبیه هرکسی شوند.

هر ربات مسمر از اسکن سه‌بعدی افراد واقعی مجموعه طراحی و ساخته شده است و به ما امکان شبیه‌سازی ساختار استخوان‌ها، بافت پوست و حالات صورت را می‌دهد.

این شرکت برای ساخت یک ربات مسمر، ابتدا از یک اسکنر سه ‌بعدی شخصی‌سازی شده برای ثبت تصویر از سوژه در چندین زاویه استفاده می‌کند. سپس این تصاویر با مقایسه رنگ‌های پیکسل به صورت دیجیتالی به یک مدل‌ سه‌بعدی تبدیل می‌شود. زمانی که این مدل سه‌بعدی ساخته شد، یک قالب دقیق از آن توسط چاپگر سه‌بعدی ایجاد می‌شود.

درون این قالب سیلیکون ریخته می‌شود و سپس جزئیاتی مثل مو و رنگ پوست به صورت دستی به آن اضافه می‌شود. در نهایت این پوست سیلیکونی بر روی سر رباتیک قرار داده می‌شود تا بتواند درست مانند یک چهره واقعی حرکت کند.

این شرکت هزینه ساخت ربات‌ها را اعلام نکرده است اما روی وبسایت آن‌ها نوشته شده است که از آن جا که ربات‌های ما قابل شخصی‌سازی هستند و می‌توان گزینه‌های بی‌شماری به آن‌ها اضافه کرد بنابراین قیمت ثابت وجود ندارد.


این اولین باری نیست که ربات‌های انسان‌نمای این شرکت سرخط خبرها شده است.

اوایل ماه جاری، “Engineered Arts” از پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای جهان به نام آمکا رونمایی کرد.

در فیلمی که از این ربات به اشتراک گذاشته شده بود می‌توان حرکت کردن ربات پیش از باز کردن چشم‌هایش و نمایش حالت متعجب را مشاهده کرد.

این ربات چندین بار پلک زد و با کنجکاوی به بازوی رباتیک خود نگاه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *