بیش از دو دهه از شروع ساخت و ساز تلسکوپ فضایی نسل بعدی ناسا به نام «جیمز وب» میگذرد و حالا قرار است تا ساعاتی دیگر پرتاب شود. شما مخاطبین عزیز بس مارک می‌توانید پوشش زنده‌ این عملیات را در ویدئوی فوق و از طریق اپلیکیشن آخرین خبر از ساعت ۱۴:۰۰ به وقت تهران دنبال کنید.

این تلسکوپ که طراحی و ساخت آن نزدیک به ۳۰ سال طول کشیده یکی از بزرگترین دستاوردهای علمی قرن ۲۱ است. هدف تلسکوپ جیمز وب این است که با سفر به تاریخ، اولین ستارگان و کهکشان‌‌هایی را که در جهان درخشیدن گرفتند تصویربرداری کند.
جیمز وب قرار است ساعت ۱۵:۵۰ دقیقه به وقت تهران پرتاب شود و اشتیاق و هیجان و نگرانی برای آن در بالاترین حد ممکن است.

تلسکوپ جیمز وب را می‌توان یکی از گران‌ترین و البته بزرگترین پروژه‌های علمی جهان حساب کرد به طوری که چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه مستقیم داشته است.

این یک ماموریت علمی هم‌تراز با ماموریت‌های آپولو، شاتل فضایی، ایستگاه فضایی بین‌المللی و ماموریت‌های هابل است. برای نزدیک به دو دهه هزاران نفر از سراسر دنیا، تمام وقت و انرژی خود را صرف ساختن تلسکوپ فضایی جیمز وب کرده‌اند و همه چیز به این منتهی شده‌است.‎

بر اساس اعلام ناسا، مشاهدات اولیه این تلسکوپ طیف وسیعی از اجرام مرموز کیهانی از جمله تولد نخستین ستارگان، بررسی سیارات، سیارک‌ها و همچنین بررسی شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها پس از بیگ بنگ است. در واقع تلسکوپ فضایی جیمز وب عمیق‌تر به کیهان می‌نگرد.

لینک های زیر اطلاعاتی در مورد این تلسکوپ هیجان انگیز را در اختیار ما قرار می دهد.