شناسایی مولکولی که 5 سال زودتر زوال عقل را شناسایی می کند

محققان موفق به شناسایی مولکولی جدید شده‌اند که با استفاده از آن می‌توان احتمال ابتلای افراد به بیماری زوال عقل را پنج سال زودتر پیش بینی کرد.
به نقل از نیواطلس، شناسایی به موقع بیماری زوال عقل به درمان مؤثر آن کمک شایانی می‌کند و تحقیقات جدید حاکی از آن است مجموعه‌ای از مولکول‌ها می‌توانند درمان سریع بیماری مذکور را ممکن کنند.

تا به حال برای تشخیص سریع بیماری زوال عقل از روش‌هایی مانند آزمایش خون به منظور شناسایی مواد سمی و پلاک‌های آلوده در مغز استفاده شده و در مواردی نیز از آزمایش‌های ژنتیک بهره گرفته شده است.

اما محققان آلمانی برای شناسایی سریع بیماری زوال عقل به سراغ مولکول‌هایی موسوم به microRNA رفته‌اند. این مولکول‌ها برای منظم سازی برخی ژن‌ها در بدن انسان و تولید پروتئین به کار می‌روند و قبلاً به تشخیص سرطان از طریق آزمایش خون و ادرار کمک کرده‌اند.

مولکول‌های microRNA انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها برای تنظیم بخشی از پروتئین‌ها و ارگانیسم‌های بدن به کار می‌روند. آزمایش‌های انجام شده در این زمینه بر روی موش‌ها کارایی اتکا به این مولکول‌ها برای پیش بینی سریع بیماری زوال عقل را ثابت کرده است.

دقت این روش در زمینه پیش بینی بیماری زوال عقل ۹۰ درصد عنوان شده و انتظار می‌رود در آینده از آزمایش‌های ارزان قیمت بتوان برای بررسی وضعیت مولکول‌های مذکور استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *