محققان دانشگاه MIT دستگاهی ابداع کرده اند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می تواند با الگوهای تنفسی بیمار، احتمال ابتلا به پارکینسون را شناسایی کند.
به نقل از mit، پژوهشگران MIT دستگاهی با ظاهری شبیه مودم وای فای ساخته اند که از یک شبکه عصبی برای تشخیص وجود و شدت بیماری پارکینسون استفاده می کند. این بیماری، یکی از بیماری های عصبی در دنیاست که با سرعت زیادی رشد می کند.

بیماری پارکینسون جزء بیماری هایی است که تشخیص آن دشوار بوده و تشخیص اولیه آن معمولا زمانی رخ می دهد که علائم حرکتی در فرد مانند لرزش اندام ها، سفت شدن اندام ها، کندی حرکتی تظاهر پیدا کنند. این علائم گاهی سال ها بعد از شروع بیماری بروز می کنند.  
این گروه محقق نمونه ای از هوش مصنوعی را ابداع کرده اند که می تواند با خواندن الگوهای تنفسی در بیماران، بیماری پارکینسون را مبتلایان تشخیص دهد.این ابزار تولید شده نوعی شبکه عصبی متشکل از مجموعه ای از الگوریتم های متصل است که عملکردی مشابه کار مغز انسان را انجام می دهد و از این رو، قادر است با ارزیابی الگوی تنفس شبانه، ابتلا به پارکینسون را در آنها تشخیص دهد.
این دستگاه می تواند شدت بیماری پارکینسون و ردیابی بیماری را در طول زمان نیز تشخیص دهد. محققان طی سال ها از روش های مختلفی چون مایع مغزی نخاعی یا تصویربرداری عصبی برای تشخیص پارکینسون استفاده می کردند اما این روش ها که اغلب تهاجمی و گران قیمت بوده و به مراکز پزشکی ویژه برای ارزیابی نیاز دارند، به راحتی قابل انجام نیستند.

محققان دانشگاه MIT نشان دادند که ارزیابی بیماری پارکینسون با کمک این دستگاه که به فناوری هوش مصنوعی مجهز است، را می توان هر شب در خانه و هنگامی که فرد خواب است هم انجام داد و برای انجام این کار حتی نیازی به لمس بدن فرد هم نیست.
این دستگاه با وجود این که ظاهری شبیه مودم وای فای دارد، به جای ارائه دسترسی به اینترنت، سیگنال های رادیویی ساطع کرده و اشعه های منتشر شده در محیط را آنالیز می کند و الگوهای تنفسی فرد را بدن تماس با بدن مشخص می کند. سپس، سیگنال تنفسی برای ارزیابی و تشخیص پارکینسون در فرد به صورت غیرفعال به شبکه عصبی داده می شود و هیچ تلاشی از جانب بیمار و مراقب نیاز نیست. 
رابطه میان پارکینسون و تنفسی در اوایل سال ۱۸۱۷ اعلام شد. برخی مطالعات نشان می دهند که علائم تنفسی سال ها قبل از بروز علائم حرکتی ظاهر می شوند به این معنا که ویژگی های تنفسی می تواند در ارزیابی پیش آگاهی قبل از تشخیص پارکینسون امیدوارکننده باشد.
پارکینسون دومین اختلال شایع عصبی در دنیا بعد از آلزایمر است. تنها در آمریکا بیش از یک میلیون نفر از این بیماری رنج می برند که سالانه ۵۲ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور لطمه وارد می کند.