به تازگی تصویری جدید از کهکشان مارپیچی IC 342 که با نام کالدول ۵ نیز شناخته می‌شود، توسط تلسکوپ فضایی هابل توسط ناسا منتشر شد. به نظر می رسد این کهکشان در پشت کهکشان راه شیری مخفی شده است.

تصویر باشکوه و جدید تلسکوپ فضایی هابل کهکشان مارپیچی IC 342 را به نمایش می‌گذارد که با نام کالدول ۵ نیز شناخته می ‌شود. مهم نیست که این کهکشان را چه می‌ نامید، دانشمندان به دلیل موانعی که در سر راه وجود دارد، در رصد آن با مشکل مواجه شده‌ و نام مستعار کهکشان پنهان را برای آن انتخاب کرده اند.

ناسا طی بیانیه ای در این رابطه نوشت: این نزدیکی استوای قرص مروارید راه شیری، که مملو از گازهای غلیظ کیهانی، غبار تاریک، و ستارگان درخشان است ، دید ما را مبهم می کنند، کهکشان جدیدا کشف شده دقیقا در پشت این موانع ظاهر می شود. این کهکشان ۱۱ میلیون سال نوری از ما فاصله داشته و ۵۰ هزار سال نوری وسعت دارد.
خوشبختانه تلسکوپ هابل می تواند تا حدی به اجسام پشت موانع نگاه کند زیرا این تلسکوپ دارای قابلیت دید مادون قرمز است. نور مادون قرمز کمتر توسط غبار پراکنده شده و اجازه می  دهد دید واضح تری از کهکشان در پشت فضای بین ستاره ای داشته باشیم.

ناسا روز گذشته درباره این تصویر نوشت: این نمای درخشان و رو به رو از مرکز کهکشان، گره ‌های درهم تنیده غبار را در بازو های تماشایی نشان می ‌دهد که دور هسته درخشانی از گاز داغ و ستاره‌ ها می ‌پیچد.

این هسته نوع خاصی از منطقه به نام هسته H II است که ناحیه ای از هیدروژن اتمی که یونیزه شده است محسوب می شود. چنین مناطقی زادگاه پرانرژی ستارگان هستند که در آن هزاران ستاره می توانند در طی چند میلیون سال تشکیل شوند.

به گفته متخصصین ناسا، ستارگان آبی به دلیل انتشار نور فرابنفش، هیدروژن اطراف محل تولد خود را یونیزه کرده و به ان ها انرژی می دهند. قطعا اگر این میزان موانع و غبار بین زمین و کهکشان کالدول ۵  وجود نداشت، این کهکشان یکی از درخشان ترین کهکشان های آسمان ما به شمار می رفت.