صرفه‌جویی درهزینه حفاری چاه‌های نفتی با محصولی دانش‌بنیان

با استفاده از آویزه آستری طول استفاده از لوله‌های جداری که در صنایع حفاری واکتشاف مورد استفاده قرار می‌گیرد کاهش می‌یابد.

 به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، پرویز آقایی گواری مدیرعامل شرکت پارس پولاد که این محصول را تولید کرده است، از اهمیت این محصول در صنایع حفاری گفت و ادامه داد: هنگام حفاری چاه و بعد از هر مرحله مته‌کاری نیاز است که دیواره چاه که به علت متخلخل بودن امکان ریزش و یا خروج ماده نفتی و یا حتی ورود آب به دهانه چاه را دارد، توسط لوله‌هایی که به جداری معروف هستند پوشش داده و پس از آن سیمان ‌کاری در اطراف آن صورت گیرد.
 

صرفه جویی در هزینه حفاری

آویزه ها و پس آویزه های آستری، ابزاری درون چاهی است که در هنگام تکمیل عملیات حفاری چاه های نفت وگاز برای کوتاه کردن زمان بستن لوله های آستری تا سطح و یا عمیق تر کردن چاه های قدیمی و دیگر موارد به کار گرفته می شود.

پوشش جداره توسط لوله جداری و سیمان‌ کاری در هر مرحله از حفر چاه وجود دارد که باید تا سر چاه ادامه پیدا کند و این یعنی تحمل هزینه بالا جهت تأمین لوله‌های جداری و سیمان. با استفاده از آویزه آستری  در سایزهایی از حفاری که بتوان آن را نصب کرد می ‌توان مقدار لوله‌های جداری را کاهش داد و در نهایت صرفه جویی قابل توجهی رقم زد.

آویزه آستری در گذشته در داخل کشور تولید نمی شد و پس از تولید اولیه در داخل کشور، کارآیی آویزه آستری مشابه نمونه خارجی نبود که این چالش نیز با تحقیقاتی که صورت گرفت، برطرف شد و آویزه آستری مشابه نمونه خارجی و با همان کارآیی در داخل کشور تولید کردیم.

نصب آویزه آستری ایران‌ساخت در ۱۲ چاه بین‌المللی

شرکت پارس پولاد توانست آویزه آستری چرخشی را طراحی کند تا دقیقا در صنایع نفت کشور از ابزاری استفاده شود که در کشورهای پیشرفته نیز به کار برده می شود.

ضریب اطمینان و متراژ بالا، مناسب بودن برای چاه های عمیق، انحرافی و افقی، آسانی کار و کاهش زمان حفاری از جمله ویژگی های این آویزه ها نسبت به  نوع مکانیکی آن است. همچنین فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان، برای اولین بار در طراحی و تولید آویزه آستری در سایزهای خاص که کاربردهای ویژه‌ای دارند، موفقیت پیدا کردند.

آویزه آستری ایران‌ساخت، در میدان نفت مرکزی، نفت فلات قاره، آزادگان و آذریاران مورد استفاده قرار گرفته است. ۱۸۰۰ دستگاه آویزه آستری تا به امروز تولید و در صنایع نفتی نصب شده و عملیات رانش نیز در این رویه با موفقیت انجام شده است.

آقایی گواری با اشاره به این که قیمت آویزه آستری ایرانی به مراتب کم تر از نمونه خارجی است، گفت: شرکت پارس پولاد در حوزه صادرات نیز موفق بوده و امروز در ۱۲ حلقه چاه خارجی نیز عملیات رانش و نصب آویزه آستری را با موفقیت پیش برده ایم که عمدتا در کشورهای حاشیه خلیج فارس صورت گرفته است.

به گفته این فعال فناور، قیمت آویزه آستری تولید شده توسط پارس پولاد به مراتب پایین‌تر از قیمت نمونه خارجی است و شرکت‌های داخلی با کیفیت مشابه خارجی از یک محصول بسیار ارزان بهره مند می شوند. با تولید آویزه آستری ضمن ایجاد ۴۵ فرصت شغلی، نیاز صنایع به نیروی انسانی با استفاده از متخصصان بومی خوزستان تأمین شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *