نمونه اولیه کاوشگر ماه جدید ناسا با موفقیت یک مسیر آزمایشی مانع‌دار را که زمین ناهموار سطح ماه را شبیه‌سازی می‌کرد، به پایان رساند.

به نقل از اسپیس، نمونه اولیه این کاوشگر ماه جدید ناسا با موفقیت یک مسیر مانع‌دار را که سطح ناهموار ماه را شبیه‌سازی می‌کرد به پایان رساند.

این ماه‌نورد که وایپر(VIPER) نام دارد(Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) به معنای کاوشگر تحقیقاتی کشف مواد فرّار قرار است در ماه نوامبر سال ۲۰۲۴ بر فراز موشک فالکون هوی اسپیس‌ایکس به سمت قطب جنوب ماه پرتاب شود.

برای آزمایش تحرک این ماه‌نورد، مهندسان مرکز تحقیقات گلن ناسا در کلیولند یک محیط شبیه‌سازی شده ماه با سنگ‌های بزرگ، شیب‌های تند و دهانه‌های عمیق ایجاد کردند.

وایپر قرار است بر روی کوهی در نزدیکی قطب جنوبی ماه به نام Mons Mouton، فرود آید. این ماه‌نورد در نزدیکی لبه غربی دهانه نوبیل قرار خواهد گرفت و در آن جا وظیفه تعیین مشخصات محیط ماه برای کمک به انتخاب مکان‌های فرود برنامه آرتمیس در طول ماموریت تقریبا ۱۰۰ روزه‌اش را بر عهده خواهد داشت.

فتح یک مسیر دارای مانع‌ توسط ماه‌نورد «وایپر» ناسا

ناسا فیلمی از آزمایش‌ جابه‌جایی اخیر این ماه‌نورد به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد وایپر می‌تواند بر چالش‌های بالقوه‌ای که در سطح ماه با آن روبرو خواهد بود غلبه کند.

به عنوان بخشی از آزمایش‌ها، ماه‌نورد وایپر از روی صخره‌های بزرگ غلتید و هنگام بالا رفتن از شیب‌های تند و دهانه‌ها مجبور شد در خاکی شبیه شن‌های روان مانور دهد

بخشی از برنامه آرتمیس ناسا با هدف ایجاد یک سکونتگاه دائمی در قطب جنوب ماه انجام می‌شود. ماه‌نورد وایپر ناسا نقشی کلیدی در کمک به تعیین مکان‌هایی که آب و سایر منابع می‌توانند برای حفظ حیات انسان در طول اقامت طولانی‌مدت در ماه برداشت شوند، ایفا می‌کند.

هدف تیم ماموریت وایپر همچنین پاسخگویی به سؤالاتی در مورد چگونگی ورود آب یخ زده و سایر مواد فرار به ماه در وهله اول و آنچه برخی از آنها را طی میلیاردها سال حفظ کرده و اینکه پس از فرار به کجا می‌روند، است.

مهندسان مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون نیز اخیرا ابزار علمی نهایی وایپر را آزمایش کردند. این ابزار مته‌ای به نام تریدنت(TRIDENT) مخفف عبارت The Regolith Ice Drill به معنای مته یخ خاک ماه است که برای کاوش در سطوح جدید به کار می‌رود.

فتح یک مسیر دارای مانع‌ توسط ماه‌نورد «وایپر» ناسا

این مته، چهارمین و آخرین ابزار علمی است که به اتاق تمیز، جایی که وایپر در حال ساخت است، می‌رسد. تیم ناسا به همراه مهندسان شرکت هانی‌بی روبوتیکس (Honeybee Robotics) در آلتادنا، کالیفرنیا، مجموعه‌ای از بازرسی‌های پیش از ادغام مته را انجام دادند.

تریدنت یک مته ضربه‌ای دوار است که می‌چرخد تا در زمین فرو برود در حالی که از چکش برای خرد کردن مواد سخت استفاده می‌کند. بر اساس بیانیه ناسا، این مته قادر به اندازه‌گیری استحکام و فشردگی خاک ماه و همچنین اندازه‌گیری دمای زیر سطح آن خواهد بود.