ناسا به دلیل بروز نشت در ایستگاه فضایی بین‌المللی، پیاده‌روی فضایی را لغو کرد.
 به نقل از اسپیس، قرار بود در این پیاده‌روی فضایی که در ابتدا برای امروز ۱۲ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود، فعالیت‌های مربوط به تعمیر و نگهداری ایستگاه فضایی انجام شود.

مقامات ناسا در روز چهارشنبه(۱۱ اکتبر) برای احتیاط پیاده‌روی فضایی ایستگاه فضایی بین المللی را پس از مشاهده نشت مایع خنک کننده آمونیاک در روز دوشنبه(۹ اکتبر) در یک رادیاتور پشتیبان در ماژول علمی نائوکا روسیه، لغو کردند. مقامات ناسا اعلام کردند که یک پیاده‌روی فضایی دیگر در روز ۲۰ اکتبر نیز قرار بود به انجام برسد که آن نیز به تعویق افتاده و تاریخ‌های جدید به زودی اعلام خواهد شد.

آنها در روز چهارشنبه گفتند: تیم‌های مهندسی و کنترل پرواز ناسا به بررسی داده‌ها و ویدئو از این نشت ادامه می‌دهند و ناسا قبل از اعطای مجوز پیاده‌روی‌های فضایی برنامه‌ریزی‌شده تا پایان بررسی صبر خواهد کرد.

آنها افزودند: همان‌طور که کنترل‌کننده‌های پرواز روسکاسموس گزارش داده‌اند و نماهای دوربین ایستگاه خارجی ناسا که قطرات خنک‌کننده باقی‌مانده را نشان می‌دهند، اکنون نشتی متوقف شده است.

پیاده‌روی‌های فضایی که با وجود تکه‌های آمونیاک شناور انجام می‌شوند، اغلب برای جلوگیری از آلودگی تجهیزات یا فضانوردان به مراحل بیشتری نیاز دارند. علت نشت در دست بررسی است.

به طور جداگانه، آژانس فضایی روسیه روز سه‌شنبه از طریق تلگرام اعلام کرد که قصد دارد دو فضانورد را موظف کند که رادیاتور را در یک پیاده‌روی فضایی که قبلا برنامه‌ریزی شده بود در روز ۲۵ اکتبر بررسی کنند.

مقامات روسکاسموس و ناسا بارها گفته‌اند که نشتی هیچ تأثیر مادی بر عملیات ایستگاه فضایی نداشته است. این نشتی سومین مورد در تجهیزات ایستگاه فضایی روسیه در سال گذشته بوده است.

در این پیاده‌روی فضایی که در ابتدا برای روز پنجشنبه برنامه‌ریزی شده بود، قرار بود فضانورد ناسا، لورال اوهارا(Loral O’Hara) و فضانورد آژانس فضایی اروپا، آندریاس موگنسن(Andreas Mogensen) که هر کدام اولین پیاده‌روی فضایی خود را خواهند داشت، از قفل هوابند کوئست(Quest) ایستگاه خارج شوند تا نمونه‌هایی را برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری کنند تا ببینند آیا ممکن است میکروارگانیسم‌ها در بیرون وجود داشته باشند یا خیر.

لغو پیاده‌روی فضایی به دلیل نشتی در ایستگاه فضایی

فعالیت دوم آنها این بود که یک دوربین با کیفیت بالا را جایگزین کنند. این دوربین قرار بود پیش‌نمایش آنچه را که می‌توان با یک ایستگاه مداری برنامه‌ریزی‌شده در مدار ماه به نام دروازه ماه امکان‌پذیر کرد، نشان دهد. موگنسن وظیفه داشت به بازوی رباتیک کانادارم۲ Canadarm۲ متصل شود تا به دوربین برسد، اما کنترل‌کننده‌های زمینی به جای فضانورد داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی، بازو را هدایت می‌کردند.

الیاس میرمو(Elias Myrmo)، مدیر پیاده‌روی فضایی ایالات متحده، در جریان یک جلسه توجیهی در ششم اکتبر گفت: برخی از آزمایش‌های عملیاتی که ما به عنوان بخشی از این پیاده‌روی فضایی انجام خواهیم داد، به ما کمک می‌کند تا از مفاهیم عملیات برای برنامه آینده آگاه شویم.

مشابه ایستگاه فضایی بین‌المللی، ایستگاه‌ فضایی دروازه ماه همچنین میزبان یک بازوی رباتیک ساخته شده توسط شرکت کانادایی MDA به نام کانادارم ۳(Canadarm۳) خواهد بود.

این تاخیر همچنین دومین پیاده‌روی فضایی تعمیر و نگهداری بخش ایالات متحده را که برای اواخر این ماه تنظیم شده بود، تغییر داد. این پیاده‌روی فضایی برای روز ۲۰ اکتبر برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود در آن اوهارا در دومین پیاده‌روی خود همراه با فضانورد ناسا یاسمین مقبلی در اولین پیاده‌روی‌اش از ایستگاه خارج شوند. این دومین پیاده‌روی فضایی تماما زنانه پس از اولین پیاده‌روی تاریخی سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

نشت مایع خنک کننده نائوکا در روز دوشنبه اولین بار توسط کنترل ماموریت ناسا از نمای دوربین گزارش شد و توسط مقبلی با بررسی بصری از پنجره‌های گنبدی پیچیده ایستگاه تایید شد. رادیاتور پشتیبان که نشت کرد یک دستگاه ۱۳ ساله است که در ابتدا در ماژول راسوت(Rassvet) روسی استفاده می‌شد. فضانوردان آن رادیاتور را طی پیاده‌روی فضایی ماه آوریل سال ۲۰۲۳ به نائوکا منتقل کردند.

نشت مایع خنک کننده نائوکا سومین نشت در تجهیزات ایستگاه فضایی روسیه در سال گذشته است. یک نشتی در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ در فضاپیمای سایوز ساخته شده برای فضانوردان رخ داد و نشتی دیگر در ماه فوریه سال ۲۰۲۳ در فضاپیمای پروگرس که برای انتقال محموله طراحی شده بود، رخ داد. فضاپیمای سایوز، به نام MS-۲۲، در اثر نشتی چنان آسیب دید که روسکاسموس تصمیم گرفت سه فضانورد خود را در یک سایوز جایگزین در ماه سپتامبر به خانه بازگرداند.

پرداختن به وضعیت سایوز برنامه سفر شش ماهه خدمه را دو برابر کرد و به بیش از یک سال رساند و یک نقطه عطف تصادفی را رقم زد، زیرا آنها اولین خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند که مدت زیادی را در فضا سپری کردند.

مقامات روسکاسموس گفته‌اند که نشت مایع خنک کننده سایوز و پروگرس احتمالا به دلیل اصابت ریزشهاب بوده است، اما آنها خاطرنشان می‌کنند که نشت نائوکا همچنان تحت بررسی است. پیاده‌روی فضایی روز ۲۵ اکتبر توسط فضانوردان اولگ کونوننکو(Oleg Kononenko) و نیکولای چاب(Nikolai Chub) از قبل برنامه‌ریزی شده بود. رسانه دولتی ایتارتاس روسیه در سپتامبر به نقل از کونوننکو اعلام کرد که دستکم یک پیاده‌روی فضایی دیگر توسط روس‌ها در سال ۲۰۲۳ در ماه اکتبر یا نوامبر انجام می‌شود.