محققان در مطالعات جدید خود ادعا کرده‌اند که وقوع یک جنگ هسته ای تمام عیار مدرن و قحطی جهانی ناشی از آن می‌تواند باعث از بین رفتن پنج میلیارد نفر شود.
طبق گزارش بلومبرگ، دانشمندان دانشگاه راتگرز آمریکا تاثیرات بالقوه شش سناریو احتمالی جنگ هسته ای را بررسی کرده‌اند. آن‌ها در تحقیقات خود توضیح داده‌اند که یک جنگ تمام عیار بین ایالات متحده و روسیه، که بدترین حالت ممکن است، بیش از نصف انسان‌‌های روی زمین را از بین خواهد برد.

نحوه تشخیص تاثیر جنگ هسته ای
 محققان بر اساس محاسبات مربوط به میزان دوده‌ای که بر اثر طوفا‌ن‌های آتشین جنگ هسته‌ای وارد اتمسفر می‌شود، تخمین خود را اعلام کرده‌اند. آن‌ها از یک ابزار پیش‌بینی آب‌و‌هوا استفاده کرده‌اند که توسط مرکز ملی تحقیقات جوی پشتیبانی می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بهره‌وری محصولات عمده را بر اساس کشور تخمین بزنند.

آن‌ها گفته‌اند:
«در جنگ هسته‌ای، بمب‌هایی که شهرها و مناطق صنعتی را هدف قرار می‌دهند، طوفان‌های آتش را آغاز می‌کنند و مقادیر زیادی دوده را به اتمسفر فوقانی وارد می‌کنند که در سطح جهان پخش می‌شود و به‌سرعت سیاره را خنک می‌کند. چنین دوده‌هایی تا ۱۰ سال برای آب‌و‌هوا زمین اختلال ایجاد می‌کنند که این امر بر سیستم‌های تولید غذا خشکی و اقیانوس‌ها تاثیر می‌گذارد.»
طبق این گزارش، حتی یک جنگ نسبتا کوچک نیز عواقب مخربی را برای تولید جهانی غذا به همراه خواهد داشت. به عنوان مقایسه، یک نبرد محلی بین هند و پاکستان منجر به کاهش ۷ درصدی تولید محصول طی پنج سال می‌شود، در حالی که جنگ هسته‌ای ایالات متحده و روسیه منجر به کاهش ۹۰ درصدی تولید ظرف سه تا چهار سال خواهد شد.

 پروفسور «آلن روباک»، یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید: «داده‌های ما یک چیز را نشان می‌دهد: ما باید از وقوع یک جنگ هسته‌ای جلوگیری کنیم.» این هشدار در حالی ارائه شده که «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل اخیرا گفته بود «بشریت تنها یک سوءتفاهم و یک اشتباه محاسباتی از نابودی هسته‌ای فاصله دارد.»
از سوی دیگر، پس از حمله «ولادیمیر پوتین» به اوکراین، تنش‌های بسیار زیادی بین ایالات متحده و روسیه شکل گرفته است. در همین رابطه، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در ماه آوریل هشدار داد که خطر «جدی» آغاز جنگ هسته‌ای وجود دارد.