مدارگرد مارس اکسپرس (Mars Express) در ماموریت مطالعاتی اخیر خود تصاویری از ناهمواری‌های مریخ ثبت کرده که دهانه‌های ناحیه «یوتوپیا پلانیتیا» (Utopia planitia) سیاره سرخ را نشان می‌دهند. این مدارگرد که یکی از ماموریت‌های سازمان فضایی اروپا یا به اختصار ESA است، نگاهی به این دهانه‌ها انداخته که قطری به بزرگی ۳۳۰۰ کیلومتر دارند. 
یوتوپیا پلانیتیا یکی از سه حوضه‌های آبریز مریخ در نیمکره شمالی آن است. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این ناحیه که توجه منجمان را به خود جلب کرده، وجود یخ در شمال و جنوب یوتوپیا پلانیتیا است که در زیر و روی سطح آن وجود دارد.

یوتوپیا پلانیتیا

قسمت پایین چپ این منطقه «ناحیه مغزی» (brain terrain) نامیده می‌شود که ناهمواری‌هایی شبیه به مغز انسان دارد. بخش‌هایی از این ناحیه مواد یخی مریخ یافت می‌شود و بین زمین‌های شمالی و ارتفاعات جنوبی مریخ قرار دارد.

ناحیه مغزی مریخ
سمت راست این ناحیه مغزی قسمت تاریک‌تری وجود دارد که زمین یخی آن در دماهای پایین منقبض شده و ترک خورده است. این اتفاق الگوها و شکاف‌های چندضلعی جالبی روی سطح آن به وجود آورده و خاک و غبار تاریک مریخ را در خود نگه داشته است.
مدارگرد مارس اکسپرس منظره دیگری از یوتوپیا پلانیتیا ثبت کرده که دهانه‌های این ناحیه را در زاویه دیگری نشان می‌دهد. هر دوی این تصاویر با دوربین کیفیت بالای High Resolution Stereo Camera یا HRSC ثبت شده‌اند و رنگ‌های آن واقعی هستند.
مدارگرد مارس اکسپرس ESA قبلا نیز تصاویر جالبی از سطح مریخ ثبت کرده که اطلاعات جدیدی از سطح مریخ به ما می‌دهد. برای مثال، این مدارگرد تصویری از دهانه کارالیوف (Korolev crater) با قطر ۸۲ کیلومتر ثبت کرد که پر از یخ بود. همچنین تصویر دیگری از دهانه مورو (Moreux crater) ثبت کرد که در گذشته مریخ با جو فعال و چرخه آب و یخ در طبیعت شکل گرفته است. در حال حاضر، این مطالعات علمی بخش مهمی از پشت پرده ماموریت‌های فضایی به شمار می‌روند تا بتوانیم روزی در این سیاره آب آشامیدنی تولید کنیم.