نتایج اولین مطالعه در زمینه ابتلای عمدی بزرگسالان به ویروس کرونا، بینش‌های جدید و غیرمنتظره‌ای درباره این ویروس ارائه کرده. داده‌ها نشان می‌دهند که دوره نهفتگی این ویروس کوتاه‌تر از حد انتظار است و آزمایش‌های آنتی‌ژن در تشخیص آن بسیار موثر هستند.

در این نوع مطالعات که مطالعات «چالش انسانی» نامیده می‌شوند، دانشمندان به صورت عمدی افراد بزرگسال سالم را که شخصا داوطلب شده‌اند، به ویروس آلوده می‌کنند. پس از ظهور ویروس کرونا، دانشمندان در سال ۲۰۲۰ فراخوان این چالش را منتشر کردند و در نهایت در سال ۲۰۲۱ اولین آزمایش چالش انسانی با ویروس کرونا صورت گرفت.

ابتلای داوطلبانه به ویروس کرونا
در این مطالعه ۳۵ داوطلب سالم بین ۱۸ تا ۲۹ سال بدون سابقه ابتلای قبلی به این ویروس، تحت آزمایش قرار گرفتند.


از آنجایی که این اولین آزمایش چالش انسانی با ویروس کرونا بود، دوز بسیار پایینی از ویروس مورد آزمایش قرار گرفت. حجم بسیار کمی از مواد ویروسی – در حدود یک قطره – از طریق بینی به داوطلبان تزریق شد. علیرغم این حجم بسیار کم، تمام افراد گروه به کرونا مبتلا شدند. همگی این افراد نیز – به جز دو نفر – دارای علائم مشهود بیماری بودند.

این مطالعه نشان داد زمان قرارگیری در معرض ویروس تا بروز اولین علائم به صورت متوسط ۴۲ ساعت است. پیش از این دانشمندان گمان می‌کردند دوره نهفته ویروس در حدود ۳ تا ۵ روز است.

با مطالعه ساختار عفونت‌های ایجاد شده توسط ویروس کرونا در ناحیه حلق و بینی، دانشمندان دریافتند ورود مواد ویروسی از بینی بسیار خطرناک‌تر از ورود آن‌ها از گلو است. بدین ترتیب، اهمیت پوشش بینی و استفاده صحیح از ماسک در این مرحله به خوبی روشن شد.

  
علائم افراد مبتلا شده سردرد، گلودرد و ضعف بدنی بود. تب و از دست دادن بویایی عامل مشترک میان افراد نبود. در میان داوطلبان، پنج نفر ابتلای طولانی مدت به ویروس کرونا را تجربه کردند. آن‌ها برای شش ماه بویایی خود را از دست داده بودند. اما در نهایت تمام علائم افراد داوطلب پس از گذشت ۱۲ ماه به‌طور کامل از بین رفت.

یکی از باارزش‌ترین نتایج این مطالعه، همبستگی میان نتایج مثبت تست آنتی‌‌ژن سریع و ابتلا به کرونا بود. در این مطالعات به خوبی مشخص شد هرچه فرد از ابتلا به ویروس زودتر آگاه شود، درمان او موثرتر خواهد بود.

«کریستوفر چیو»، محقق ارشد در این مطالعات می‌گوید: «تست‌های سریع گزینه‌های مناسبی در مراحل اولیه هستند. هرچه درمان سریع‌تر آغاز شود، کارآمدتر خواهد بود. ما در این مطالعات گونه خاصی از ویروس کرونا را مدنظر قرار ندادیم، زیرا گونه‌های مختلف ویروس کرونا با متفاوت بودن شیوه انتقال ویروس، ماهیت عفونی متفاوتی ندارند.»

این مطالعه اولین گام در توسعه مطالعات چالش انسانی ویروس کرونا است. در این دسته از مطالعات، اطلاعات لازم برای به‌کارگیری داروها و توسعه واکسن‌ها جمع‌آوری می‌شود. دانشمندان امیدوارند با این روش تحقیقاتی ساخت داروهای ضد ویروس کرونا سرعت پیدا کند.