نخستین تصاویر زمین از نگاه ماهواره‌ی قدرتمند لندست ۹ را ببینید

ماهواره‌ی قدرتمند لندست ۹ به‌عنوان نسل بعدی ماهواره‌ی رصد زمین، چشمان خود را باز کرده است و با فرستادن نخستین تصاویر باکیفیت از سیاره‌ی ما، نخستین گام در مسیر مأموریت علمی خود را با موفقیت طی کرد.

طبق اعلام ناسا و سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) نسل بعدی ماهواره‌های رصد زمین که ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) پرتاب شد، روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان) نخستین عکس‌های خود را از سیاره‌ی ما ثبت کرده است.

این دو آژانس که در ساخت و راه‌اندازی ماهواره‌ی «لندست ۹» (Landsat 9) با یکدیگر همکاری می‌کنند، تصاویر اولیه‌ی آن را منتشر کرده‌اند. این تصویر پنهندل فلوریدا، دیترویت و مناطق اطراف آن، منطقه‌ی ناواهو در شمال آریزونا، ارتفاعات هیمالیا و منطقه‌ی کیمبرلی در غرب استرالیا را به تصویر می‌کشد.


دره‌ای در جنوب رشته کوه هیمالیا از نگاه ماهواره‌ی لندست ۹

«بیل نلسون» (Bill Nelson) مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: «نخستین تصاویر لندست ۹ مشاهدات مهمی را درباره‌ی سیاره‌ی در حال تغییر ما ثبت کرده است و مأموریت مشترک ناسا و سازمان زمین‌شناسی آمریکا را پیش می‌برد و داده‌های حیاتی درباره‌ی مناظر و خطوط ساحلی زمین که از فضا دیده می‌شوند فراهم می‌کند.»

او افزود: «این برنامه دارای قدرت اثبات شده‌ای است که نه تنها کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد بلکه زندگی بشر را نجات می‌دهد. ناسا به همکاری با USGS برای تقویت و بهبود دسترسی به داده‌های لندست ادامه خواهد داد تا تصمیم‌گیران در آمریکا و سراسر جهان، ویرانی‌های بحران آب‌وهوا را بهتر درک کنند، شیوه‌های کشاورزی را مدیریت نمایند، در حفظ منابع ارزشمند بکوشند و مؤثرتر از قبل به بلایای طبیعی واکنش نشان دهند.»


منطقه‌ی ناواهو آمریکا از نگاه ماهواره‌ی لندست ۹

همانطور که از نامش پیداست، لندست ۹ نهمین ماهواره در برنامه‌ی لندست است که از سال ۱۹۷۲ میلادی سیاره‌ی زمین را از مدار مطالعه می‌کند. گفتنی است با وجود موفقیت کلی این برنامه، ماهواره‌ی لندست ۶ در هنگام پرتاب در سال ۱۹۹۳ با شکست روبه‌رو شده بود.


طرحی گرافیکی از ماهواره‌ی رصد زمین لندست ۹ در مدار

لندست ۹ در کنار لندست ۸ که در سال ۲۰۱۳ پرتاب شد، فعالیت خواهد کرد تا هر هشت روز یک بار کل زمین را تصویربرداری کنند. این ماهواره‌ی جدید جایگزین ماهواره‌ی قدیمی لندست ۷ می‌شود که در سال ۱۹۹۹ پرتاب شده بود. اما این یک جایگزینی ساده نیست بلکه یک به‌روزرسانی بزرگ است. برای نمونه لندست ۹ می‌تواند بیش از ۱۶ هزار سایه‌ی رنگی در یک رنگ مشخص نور را از هم متمایز کند، در حالی که لندست تنها قادر به تشخیص جداگانه‌ی ۲۵۶ سایه‌ی رنگی بود.

لندست ۹ دارای دو ابزار تصویربرداری از زمین است که به گفته‌ی ناسا یکی تابش‌های گرمایی را تشخیص می‌دهد و به پژوهشگران امکان می‌دهد دمای سطحی را ردیابی کنند و دیگری در نور مرئی، فروسرخ، نزدیک فروسرخ و فروسرخ طول موج کوتاه فعالیت می‌کند.


بخش شمال غربی ایالت فلوریدا از نگاه ماهواره‌ی لندست ۹

ناسا هم‌اکنون در حال بررسی ماهواره‌ی لندست ۹ و ابزارها، سیستم‌ها و زیرسیستم‌های آن است که انتظار می‌رود حدود ۱۰۰ روز طول بکشد. در ماه ژانویه (دی) آژانس فضایی عملیات مأموریت لندست ۹ را به USGS واگذار خواهد کرد که تصاویر ماهواره را به‌صورت رایگان در وب‌سایت پروژه‌ی لندست دردسترس عموم قرار می‌دهد.

«کارن سنت ژرمن» (Karen St. Germain) مدیر بخش علوم زمین ناسا گفت: «داده‌ها و تصاویر لندست ۹ توانایی ما را برای مشاهده‌ی چگونگی تغییر زمین در طول چندین دهه افزایش می‌دهند. در یک شرایط جوی متغیر، دسترسی پیوسته و رایگان به داده‌های لندست و دیگر داده‌های ناوگان رصدی زمین ناسا، به مخاطبان هدف این داده‌ها، از جمله برنامه‌ریزان شهری، کشاورزان و دانشمندان کمک می‌کند تا بهتر برای آینده برنامه‌ریزی کنند.»

منبع: Space

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *