یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد هسته داخلی زمین بر خلاف تصورات پیشین، بسیار متفاوت از سایر بخش های کره زمین رفتار کرده و نوع حرکت و سرعت و جهت آن متفات است.
 اطلاعات زمین شناسان نسبت به هسته داخلی زمین بسیار کمتر از سایر لایه های سیاره ای است که روی آن زندگی می کنیم. دانشمندان پیش از این حدس زده بودند که هسته داخلی زمین با سرعت بیشتری نسبت به بقیه سیاره می چرخد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که نه تنها هسته داخلی زمین سریعتر از کل سیاره می چرخد، بلکه هر شش سال یک بار تغییر جهت می دهد.
باید اذعان داشت که چیزهای زیادی وجود دارد که ما هنوز در مورد ساختار داخلی سیاره خود نمی دانیم. اگر می خواهید بدانید در ته اقیانوس چه چیزی وجود دارد، می توانید یک زیردریایی به اعماق آب بفرستید. اگر می خواهید بدانید در ماه چه چیزی وجود دارد، می توانید آن را با تلسکوپ بررسی کرده و حتی یک کاوشگر به سطح آن بفرستید.
در این میان اما برخلاف تصورات نویسندگانی مانند ژول ورن، شما نمی‌توانید به مرکز زمین سفر کنید و  در دنیای واقعی عمیق ترین نقطه ای که انسان تاکنون موفق به حفاری و نفوذ به ان شده ، حدود ۱۲ کیلومتر است. به گزارش سیناپرس،این موضوع در حالی است که برای رسیدن به هسته داخلی زمین باید ۵ هزار و ۱۳۸ کیلومتر دیگر حفر کرد.

دانشمندان در اواخر قرن هجدهم بر اساس اندازه‌ گیری ‌های چگالی، به این نتیجه رسیدند که زمین باید یک هسته فلزی داشته باشد، اما در سال ۱۹۳۶ ژئوفیزیکدان دانمارکی اینگه لمان نشان داد که در واقع باید یک هسته بیرونی مذاب و یک هسته داخلی جامد در مرکز زمین وجود داشته باشد. به گزارش سیناپرس، این ایده که اکنون به طور گسترده پذیرفته شده است که هسته داخلی با سرعت بیشتری می چرخد، تنها در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد.
از جمله کسانی که شواهدی برای حمایت از این ایده ارائه کرده اند، جان ای ویدال، استاد علوم زمین در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. وی به تازگی پا را فراتر گذاشته و ادعا می ‌کند که سرعت این چرخش در طول زمان تغییر کرده و همانطور که قبلاً توسط دیگران پیشنهاد شده بود، بر اساس نوسانات کوچک در طول روز زمین و قدرت میدان مغناطیسی آن ، هر شش  سال بار  شاهد تغییر جهت است.
گفتنی است ویدال پس از مقایسه داده های جمع آوری شده توسط آرایه لرزه ای با دیافراگم بزرگ USAF در مونتانا پس از یک سری آزمایش های هسته ای در دوره ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ به این نتیجه رسید.
مطالعه امواج ضربه ای ناشی از زلزله، آتشفشان ها و انفجارهای هسته ای یکی از روش های اولیه ای است که دانشمندان می توانند با استفاده از آن ساختار فیزیکی زمین را تعیین کنند، زیرا امواجی که از مواد مختلف عبور می کنند به روش های مختلف تحت تأثیر قرار می گیرند.
ویدال و وانگ با مقایسه داده‌ های جمع ‌آوری‌شده پس از انفجارهای مختلف، دریافتند که در طول این دوره تغییری در جهت چرخش هسته زمین رخ داده است. این اولین باری است که مستندات و شواهد مشاهده ای برای این فرضیه پیدا می شود.
ویدال در این رابطه گفت: این ایده که هسته داخلی زمین در نوسان است، فرضیه ای بود که پیش از این وجود داشت، اما جامعه  علمی به طور کامل ان را نپذیرفته بود.
مطالعه ما با این فرض شروع شد که در جفت آزمایش ‌های اتمی قبلی همان جهت و سرعت چرخش را ببینیم، اما در عوض عکس آن را مشاهده کردیم. در واقع باید این موضوع را پذیرفت که هسته داخلی زمین ثابت نیست و زیر پای ما حرکت می کند و به نظر می رسد هر شش سال یک بار چند کیلومتر به عقب و جلو می رود.
شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.