کشف بقایای یک دایناسور عجیب که بی شباهت به ادوارد دست قیچی (Edward Scissorhands) نیست، هیجان دانشمندان را برانگیخته است.
این فسیل ها اولین بار در سال ۲۰۰۸ در جزیره هوکایدو در شمال ژاپن پیدا شدند، اما پیشرفت‌های جدید در نحوه طبقه بندی استخوان های دایناسورها به دانشمندان این امکان را داد تا به بررسی دوباره استخوان ها بپردازند و اطلاعات جدید و ارزشمندی جمع آوری کنند.

کشف زیرگونه جدیدی به نام Paralitherizinosaurus طرز فکر دانشمندان را در مورد این گروه از دایناسورها تغییر داده است. این موجودات متعلق به گروهی به نام ترینزینوسورها بودند؛ موجوداتی سه انگشتی و دو پا که حدود ۸۰ تا ۸۲ میلیون سال پیش زندگی می‌کردند.
تنها پنج تکه از این دایناسور پیدا شده که منجر به سردرگمی در مورد شناسایی آن شده، اما محققان امیدوراند برای حفاری بیشتر به این منطقه بازگردند و چیزهای بیشتری پیدا کنند.
دانشمندان بر این باورند که این دایناسورها با وجود پنجه های ترسناکی که داشتند، از آنها برای شکار یا آسیب رساندن به حیوانات دیگر استفاده نمی‌کردند، بلکه با آن به گیاهان قلاب می‌انداختند و از آنها تغذیه می‌کردند.
پنجه های بلند این جانوران باعث شده که آن را با ادوارد دست قیچی مقایسه کنند؛ شخصیت اصلی فیلمی به همین نام از تیم برتون با بازی جانی دپ، که به جای دست، قیچی های تیغه بلندی داشت.
در مطالعه جدیدی که روی فسیل های این نوع از دایناسور انجام گرفت، رسوبات دریایی یافت شد که نشان می‌داد این حیوانات در امتداد محیط های ساحلی پرسه می‌زدند.
پروفسور یوشیتسوگو کوبایاشی که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت گفت: «این کشف نه تنها برای مطالعات ژاپنی، بلکه برای کل جهان بسیار مهم است. این تنها یک نمونه تکه تکه است، اما ما فکر می‌کنیم بقایای بقیه اسکلت این موجود هنوز در کوه‌ها مدفون باشد.»
دانشمندان امیدوارند این مطالعه را به تریزینوسورهای دیگر از سایر نقاط جهان گسترش داده و نکات مبهم بیشتری در مورد این نوع عجیب از دایناسور را روشن کنند.
بر اساس این نمونه نمی‌توان به‌طور قطع دانست که تریزینوسورها چقدر بزرگ بوده‌اند. در بهترین تخمین، دانشمندان بر این باورند که اندازه آنها بسیار قابل توجه بوده و احتمالا طولی حدود ۹ متر و وزنی نزدیک به سه تن داشتند.
میلیون ها سال بعد از انقراض، دانشمندان همچنان در حال کشف اطلاعات جدید در مورد این مارمولک های عظیم الجثه هستند که زمانی در این سیاره می‌زیسته‌اند.

دایناسوری که فسیل هایش اخیرا در جزیره وایت پیدا شد، ممکن است بزرگ ترین شکارچی در کل اروپا باشد. این جانور دورگه عظیم که چیزی بین تی رکس و کوسه سفید بزرگ بوده احتمالا می‌توانسته در خشکی و آب به شکار بپردازد.