نتایج تحقیقات جدیدی از فنلاند نشان می دهد که استفاده از یک برنامه ورزشی برای بهبود شرایط بیمار پس از عمل جراحی لگن بسیار مفید بوده و باعث افزایش دامنه عملکرد اندام بیمار و قدرت بیشتر در دوره ترمیم می شود.

 مطالعه ای که اخیرا در مجله انجمن سالمندان آمریکا منتشر شده نشان می دهد که یک برنامه ورزشی پیش رونده و تحت نظارت ۱۲ ماهه در خانه می تواند به بهبود عملکرد و پیشرفت دامنه حرکات فیزیکی بیمار پس از انجام جراحی شکستگی لگن کمک کند.

به گفته پژوهشگران، برای این مطالعه، ۱۲۱ بیمار ۶۰ ساله و بالاتر به طور تصادفی در دو گروه به صورت مجزا قرار گرفتند که یک گروه دارای برنامه ورزشی بوده و گروه دیگر فقط از مراقبت معمولی سود می بردند.

در گروه دارنده برنامه ورزشی، جلسات ورزشی در منزل افراد و توسط فیزیوتراپیست ها برای دو بار در هفته انجام می گرفت و شامل حرکاتی برای افزایش قدرت، تعادل، تحرک و اجزای عملکردی بیمار بود. گفتنی است که این برنامه همچنین دارای مشاوره مختصری در مورد فعالیت بدنی و تغذیه نیز بود.

در ادامه، محققان دریافتند که بیماران گروه ورزش در مقایسه با بیماران گروه مراقبت معمولی، شاهد بهبودی های بیشتری در عملکرد بدنی، قدرت گرفتن اندام و توانایی بیشتر برای انجام برخی فعالیت های روزمره زندگی در طول یک سال شدند.
به گزارش سیناپرس، پائولا کی سوکیو (Paula K. Soukkio) پژوهشگر ارشد این مطالعات از بخش مراقبت های اجتماعی و بهداشتی کارلیای جنوبی در فنلاند درباره یافته های این پژوهش گفت: سرمایه گذاری در ورزش های توانبخشی برای افراد مسن پس از شکستگی لگن بسیار مهم و ارزشمند بوده و بهبودی بهتر و سریع تر هم به نفع خود بیمار و هم به سود جامعه است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصیAmerican Geriatrics Society منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.