یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد: بخش هایی از سطح ماه حدود ۲۰۰ میلیون سال قدیمی تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.
 تیمی از محققان نروژ و فرانسه راهی برای هماهنگی و تنظیم مجدد سیستم ‌های مختلف تاریخ ‌گذاری سطح ماه یافته ‌اند. آخرین ارزیابی این تیم پژوهشی نشان می ‌دهد، بخش ‌های بزرگی از پوسته ماه بسیار قدیمی ‌تر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌ شد. این کشف به دانشمندان اجازه می ‌دهد تا توالی وقایع در تکامل سطح قمر زمین را روشن کنند.
گفتنی است ماه از نظر زمین ‌شناسی نسبتاً غیرفعال است، به این معنی که دهانه ‌های سیارک‌ ها و دنباله‌دارهایی که در طول زمان آن را بمباران کردند، دچار فرسایش نشده و تقریبا به همان شکل اولیه حفظ شده اند.
پروفسور استفانی ورنر، از مرکز زیست ‌پذیری سیاره‌ ای دانشگاه اسلو، با ارائه این مطالعات در کنفرانس ژئوشیمی گلداشمیت در لیون، گفت: نگاه کردن به نشانه ‌های این برخوردها بر روی ماه نشان می ‌دهد که بدون تکان ‌های زمین ‌شناسی، شرایط زمین چگونه خواهد بود. کاری که ما انجام داده ایم این است که کشف کردیم بخش های بزرگی از پوسته ماه حدود ۲۰۰ میلیون سال قدیمی تر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.

باید اذعان داشت محققان می‌ دانند که روش استاندارد اندازه‌ گیری سن سطح ماه و فرآیندی که به عنوان شمارش دهانه ‌ها شناخته می ‌شود، نتایج کاملاً متفاوتی با آنچه در هنگام بررسی سنگ‌ های ماه در  ماموریت ‌های آپولو مشاهده شد، ارائه می ‌کند.

بنابراین محققان تصمیم گرفتند که تفاوت‌ ها را با همبستگی نمونه ‌های آپولو با تاریخ جداگانه با تعداد دهانه ‌های موجود در منطقه اطراف محل نمونه هماهنگ کنند. به گزارش سیناپرس، آن ها همچنین اطلاعات کسب شده را با داده های مأموریت های مختلف ماه، به ویژه چاندرایان-۱ هندی، تطبیق دادند تا مطمئن شوند که کدام نمونه آپولو به سطحی تعلق دارد که در آن دهانه ها را مورد بررسی قرار می دهند.

به گفته دانشمندان، با انجام این تحقیقات، آن ها توانستند این اختلاف را حل کرده و سن سطح ماه را تا ۲۰۰ میلیون سال به عقب بازگردانند.به عنوان مثال، بر اساس این مطالعه مشخص شد سن حوضه ایمبریوم که  در ربع بالای سمت چپ ماه قابل مشاهده بوده و احتمالاً در اثر برخورد یک سیارک به اندازه جزیره سیسیل ایجاد شده است از ۳.۹ میلیارد سال پیش به ۴.۱ میلیارد سال پیش باز می گردد.
محققان تاکید می کنند: یافته های آنها تخمین سن ماه را تغییر نداده و فقط تخمین عمر سطح آن را تغییر می دهد.