چرا دچار بی اختیاری ادرار می شویم؟

بی اختیاری استرسی ادرار نوعی عارضه است که فرد دچار دفع ادرار ناگهانی هنگام خنده، سرفه، ورزش یا عطسه است و متاسفانه درمان قطعی ندارد البته تغییر در سبک زندگی، استفاده از محصولات بهداشتی جاذب و عمل جراحی می تواند به فرد برای کنترل این عارضه کمک کند.

 به گفته بنیاد رسمی انجمن اورولوژی آمریکا، اگر هنگام خنده، سرفه، ورزش یا عطسه کمی ادرار از فرد خارج می شود، ممکن است این فرد دچار بی اختیاری استرسی ادرار شده باشد. اگرچه این مساله می تواند آزاردهنده باشد اما قابل درمان است  و حتی برخی تغییرات کوچک در سبک زندگی می تواند تفاوت بزرگی در کاهش این مشکل ایجاد کند.

در برخی موارد برای حل این مساله بهتر است فرد در فکر کاهش وزن یا ترک سیگار باشد تا تعداد سرفه هایش را کاهش دهد. به گفته این بنیاد، استفاده از ورزش‌هایی به نام کیگل (Kegels) که تمریناتی برای دیافراگم لنگی بوده و عضلات کف لگن را تقویت کرده و به حمایت از مثانه کمک می‌ کند، در کاهش مشکل فوق مفید است.

در کنار این ورزش ها، محصولات بهداشتی جاذب ممکن است حداقل در کوتاه مدت یا بلند مدت به مهار نشت ادرار کمک کنند. این محصولات بهداشتی مخصوص بی اختیاری استرسی ادرار هستند که ادرار ترشح شده را جذب می کند.به گزارش سیناپرس، البته در بی اختیاری ادرار فوری یا مثانه بیش فعال، ممکن است نیاز ناگهانی و غیرقابل کنترل به دفع ادرار وجود داشته باشد. در این صورت دفع ادرار ممکن است متوسط تا زیاد باشد.

به طور کلی زنان بیشتر به این عارضه مبتلا شده و بارداری و زایمان؛ سیگار کشیدن و سرفه مزمن؛ چاقی و داشتن اضافه وزن؛ جراحی لگن یا پروستات و آسیب های عصبی به ستون فقرات یا بیماری های عصبی عواملی هستند که سبب ایجاد این عارضه می شوند. 

در هنگام مواجه شدن با این بیماری می توان با یک متخصص اورولوژی که تجربه جراحی بی اختیاری استرسی ادرار را دارد، مشورت کرده و در صورت لزوم جراحی کرد. تزریق مجرای ادرار یا دستگاه‌های حجیم‌ کننده که بر نحوه بستن اسفنکتر مثانه تأثیر می گذارد نیز می‌ تواند مجرای ادرار را در برخی از زنان حجیم کند. البته جراحی ممکن است به مرور زمان نیاز به تکرار داشته باشد. 

گزینه دیگر کنترل این عارضه،جراحی اسلینگ (sling) است که در زنان شامل قرار دادن توری زیر مجرای ادرار برای حمایت از بسته شدن آن در هنگام عطسه و سایر اعمال است.به گزارش سیناپرس، در مردان، این روش شامل قرار دادن نوار مشبک زیر مجرای ادرار از طریق بریدگی بین کیسه بیضه و راست روده است. البته به گفته بنیاد مراقبت اورولوژی آمریکا روش فوق برای مردان مبتلا به بی ‌اختیاری شدید یا کسانی که برای درمان پروستات یا مجرای ادرار پرتودهی شده‌اند، انتخاب خوبی نیست.

یکی دیگر از درمان های رایج این بیماری، تعلیق دهانه مثانه شامل بخیه هایی است که در بافت و امتداد دهانه مثانه و مجرای ادرار برای حمایت از عضلات مجرای ادرار و اسفنکتر قرار می گیرد. اسفنکتر مصنوعی شامل قرار دادن دستگاهی با سه بخش است که مجرای ادرار را برای جلوگیری از نشت می بندد و یک درمان برای مردان است، اگرچه می تواند به برخی از زنان نیز کمک کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *