ساختار فیزیکی مردان و زنان در بسیاری از موارد اختلاف دارند و این موضوع حتی شامل واکنش آن ها به محیط اطراف نیز می شود. محققان می گویند دلیل این مساله یک واقعیت تکاملی است.

تیمی از پژوهشگران جانورشناسی با بررسی نوع واکنش موجودات به دمای هوا دریافتند که احساس بیشتر سرما توسط زنان فقط در مورد انسان ها دیده نشده و در مورد بسیاری از گونه های دیگر نیز صادق است.

اگرچه در ایران معمولا پدر خانواده به عنوان فرد مخالف با روشن کردن کولر معرفی شده است اما به نظر می رسد در سایر نقاط جهان، این وظیفه خطیر یعنی خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع در روزهای گرم را، مادران بر عهده دارند.

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که مردان و زنان، دما را به طور متفاوتی احساس کرده و این یک تفاوت تکاملی بین سیستم های دریافت حس گرما در دو جنس است.

در کنار خانواده هایی که در تابستان بر سر خاموش یا روشن کردن کولر دچار اختلاف هستند، اعضای یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر لوین کوهن به مطالعه و بررسی نحوه عملکرد این پدیده در بین پرندگان و خفاش ها پرداختند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که جامعه خفاش ها در طول فصل تولید مثل، تفکیک  جنسیتی می شوند. به گزارش سیناپرس،در این مدت خفاش های نر به سمت مناطق سردتر رفته و خفاش های ماده در جای گرم تر می مانند.
گفتنی است مطالعات دیگر نیز رفتارهای مشابهی را در بین پرندگان و پستانداران نشان داده است، به طوری که عموما در طبیعت نرها به مناطق سردتر می روند در حالی که زنان در مناطق گرمتر با فرزندان خود می مانند.
اعضای این تیم مطالعاتی، اطلاعات هزاران پرنده مهاجر را در بازه زمانی بیش از ۴۰ سال (از ۱۹۸۱ تا۲۰۱۸ ) جمع آوری و  بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد دلیل این که حیوانات نر و ماده از جمله خفاش ها از یکدیگر جدا می شوند این است که نوزادان خود را ایمن نگه دارند.

دکتر کوهن در این رابطه می افزاید: روند تکامل مردان را به سمت آب و هوای سردتر و زنان را به آب و هوای گرمتر سوق داده و به این ترتیب رقابت بر سر منابع را کاهش می دهد. این عمل همچنین نرهای بالقوه پرخاشگر را از نوزادان دور می کند.​​​​​​​

در مورد انسان ها اما این روند تکاملی با هدف ایجاد دعوا بر سر روشن کردن کولر به وجود نیامده بلکه هدف طبیعت از ایجاد این اختلاف سلیقه دمایی، این است که زن و شوهر کمی از یکدیگر فاصله گرفته تا هر یک از آرامش و سکوت خود لذت ببرد.

به گزارش سیناپرس،این مساله همچنین می تواند با پدیده های جامعه شناختی مشاهده شده در بسیاری از حیوانات و حتی در انسان ها توجیه شود زیرا به طور کلی زنان تمایل بیشتری به برقراری تماس فیزیکی بین همنوعان خود دارند در حالی که مردان فاصله بیشتری را با سایرین حفظ کرده و از تماس با  یکدیگر خودداری می کنند. 

شرح کامل این مطالعه  در آخرین شماره مجله تخصصی  Global Ecology and Biogeography منتشر شده است.