جوانان نخبۀ ایرانی به تازگی موفق شدند که ماده ای را ابداع کنند که استفاده از آن سبب قطع سریع خونریزی های داخلی بدن میشود. این ماده جدید چسبندگی خود را در بافت های مرطوب بدن نیز از دست نمی دهد.

 جوانان نخبۀ ایرانی به تازگی موفق شدند که ماده ای را ابداع کنند که استفاده از آن سبب قطع سریع خونریزی های داخلی بدن میشود. این ماده جدید چسبندگی خود را در بافت های مرطوب بدن نیز از دست نمی دهد. 

یکی از چالش های مهم علم پزشکی کنترل خونریزی در بافت هایی است  که بر اثر عوامل مختلفی از جمله جراحی  از هم جدا شده اند، یافتن راه حلی مناسب برای این مسئله به خصوص درباره اندام داخلی و پرتحرک بسیار حائز اهمیت است به ویژه در مواردی که نمیتوان از بخیه، منگنه یا سیم جهت قطع خونریزی استفاده کرد.

اغلب در چنین مواردی درمان با چسب های هموستاتیک یا بندآورنده خونریزی مفیدتر است. با این وجود مواد بند آورنده خونریزی که در موارد بالینی به کار می روند معایب متعددی دارند از جمله فقدان چسبندگی به بافت خیس و قابلیت های مکانیکی ضعیف.

 
ضرورت یافتن راه حل برای این مشکل سبب شد تا گروهی از جوانان نخبۀ ایرانی به فکر ابداع ماده ای برای قطع سریع خونریزی اندام های داخلی بدن انسان افتادند. بهرام صالح، مهسا قوتی، احسان شیرازی ثانی، ریحانه حق نیاز، ایمان نوشادی و نسیم عنابی و تعدادی دیگر از پژوهشگران کشورمان اعضای تشکیل دهنده این تیم تحقیقاتی هستند. 

ماده ابداعی آنها با دو اتصال متقابل ساخته شده است که قابلیت هموستازی ایده آلی در مقایسه با نمونه های تجاری موجود دارد و علاوه بر آن قابلیت چسبندگی به بافت مرطوب در این ژل نیز از بین نرفته است.

نحوه کارکرد ماده مذکور به  این شکل است که بعد از ورود به بدن به طور مکانیکی این هیدروژل مهندسی شده، خونریزی را ضمن استفاده از قابلیت بستن زخم و فعالیت شیمیایی ذاتی خود کنترل می کند.

هیدروژل چسبنده هموستاتیک با الهام صدف ساخته شده و ژلاتین متاکریلویل-کاتکول (GelMAC) نام گرفته است. ماده مذکور زیست سازگاری عالی را هم در شرایط آزمایشگاهی و هم در داخل بدن نشان داد.

خاصیت هموستاتیک هیدروژل GelMAC در ابتدا با یک روش انعقاد خون در شرایط آزمایشگاهی نشان داده شد. در این آزمایش زمان لخته شدن خون در مقایسه با همواستات بالینی Surgicel کاهش یافته بود.

مرحلۀ آزمایشی این هیدروژل دانش بنیان بر روی یک موش اجرا شده که خونریزی کبدی در داخل بدن خود داشت، در آزمون انجام شده، محصول دانش بنیان ایرانی به سرعت خونریزی را بند آورد و فرآیند لخته‌سازی خون  حتی سریع تر از Surgicel انجام گردید.