نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد اگر به پزشک خود اعتماد داشته باشید، اقدامات پزشکی دردناک کمتر آزاردهنده هستند. دانشمندان می گویند مغز بسته به اینکه آیا یک پزشک قابل اعتماد است یا خیر، به روش های مختلفی به درد پاسخ می دهد.

 نتایج مطالعات محققان دانشگاه میامی نشان می دهد بیمارانی که به پزشک خود اعتماد ندارند در قسمت‌هایی از مغز که باعث درد می ‌شوند، فعالیت بیشتری داشته ‌اند. در چنین سناریو هایی، درد شدید تر و ناخوشایند تر احساس می شود.

نویسندگان مطالعه فوق می ‌گویند الگوی علامت درد عصبی، که پاسخ ‌ها به درد را اندازه ‌گیری می ‌کند، زمانی قوی ‌تر بود که به بیماران درمان‌ های دردناکی توسط پزشکی که از وی مطمئن نبودند، داده شد. علاوه بر این، هرچه بی ‌اعتمادی در برابر پزشک بیشتر باشد، فعالیت ‌های مغزی در نواحی مغزی که درگیر درد، توجه و احساسات در هنگام تجربه و ارزیابی درد هستند، بیشتر می ‌شود.

 برای این مطالعه، شرکت کنندگان در روش های پزشکی دردناک شبیه سازی شده با پزشکان مجازی مختلف که کم و بیش قابل اعتماد به نظر می رسید شرکت کردند. پزشکان مجازی کت‌ های سفید پوشیده بودند، اما چهره‌ هایی داشتند که برای برانگیختن احساس راحتی در بیماران طراحی شده بود. فعالیت مغز آنها در طول شبیه سازی از طریق اسکن ام آر آی عملکردی اندازه گیری شد.
محققان پاسخ‌ های آنها را به این روش دردناک  شبیه‌ سازی واقعی گرمای دردناک روی بازوهایشان  و رتبه‌بندی شرکت‌ کنندگان از میزان درد آنها در هنگام درمان توسط پزشکان بیشتر و کمتر مورد اعتماد مقایسه کردند.

 این تحقیق از مطالعات قبلی الهام گرفته شده است که نشان می ‌دهد اعتماد بیماران به پزشکشان می ‌تواند بر نتایج سلامتی، از جمله پاسخ به درد تأثیر بگذارد. این تیم قبلاً کشف کرده بود که بیماران اعتماد بیشتری به پزشکانی دارند که از نظر فرهنگی با آنها شبیه هستند.

برای مطالعه جدید، آنها می خواستند بفهمند که چگونه مغز این پاسخ های مختلف به درد را پردازش می کند.

دکتر استیون اندرسون، سرپرست تیم تحقیقاتی فوق، در این رابطه توضیح می ‌دهد: اگرچه قبلاً مشخص شده بود که میزان اعتماد بیمار به پزشک می ‌تواند بر تجربه شما از درد تأثیر بگذارد اما به‌ طور شگفت ‌انگیزی اطلاعات اندکی در مورد مبنای مغزی این اثر وجود داشت.

نکته مهم این مطالعه لزوماً این نیست که ما باید پزشکان را برای ایجاد حالات مختلف چهره آموزش دهیم. در عوض، نتایج ما نشان می ‌دهد که حتی تغییرات کوچک در رابطه پزشک و بیمار ممکن است برای کاهش درد بیماران کافی باشد. این مساله دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا حتی جنبه ‌های غیرکلامی رابطه پزشک و بیمار تفاوتی در درد بیمار ایجاد می ‌کند که می ‌تواند مداخلاتی را با هدف کاهش درد و نابرابری ‌های درد بیمار ارائه دهد.

به گزارش سیناپرس، سرپرست این تیم مطالعاتی می گوید که تحقیقات آنها پیامد های گسترده ای برای درک نابرابری های بهداشتی دارد. بسیاری از مطالعات نشان داده ‌اند که افراد گروه‌ های به حاشیه رانده شده، مانند رنگین پوستان، افراد کم درآمد و زنان، اغلب کمتر به سیستم مراقبت‌ های بهداشتی به طور کلی و به پزشکان به طور خاص اعتماد دارند.

شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Cerebral Cortex منتشر شده است.