کارکنان سابق اسپیس‌ایکس از فرهنگ کاری آزاردهنده در این شرکت سخن گفتند

ظاهرا اسپیس‌ایکس با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه‌ی فناوری، از نظر رسیدگی به آسیب‌های محیط شغلی کم‌کاری می‌کند و حالا ادعای برخی از کارکنان سابق آن، از وجود آزار جنسی در این شرکت حکایت دارد.

این طور که پیداست «تسلا» (Tesla) تنها شرکتی نیست که در مجموعه‌ی تحت نظر ایلان ماسک، مشکل آزار و اذیت جنسی در آن مطرح شده است. پس از گزارش‌های قبلی از رفتارهای نامناسب در این شرکت، حالا شش کارگر دیگر تسلا به دلیل ادعاهای مرتبط با آزار جنسی شکایت کرده‌اند. از سویی زنانی هم که قبلا در اسپیس‌ایکس کار می‌کردند، ازجمله مهندس مأموریت «اشلی کوساک» (Ashley Kosak) و چهار نفر دیگر در گفت‌وگو با «ورج» (The Verge) این شرکت را به تلاش کم برای جلوگیری از آزار جنسی متهم کردند.

طبق گزارش‌ها کارکنان مرد اسپیس‌ایکس، رفتارهای ناخوشایند متعدد، گفتار زننده و تماس فیزیکی داشته‌اند. کوساک ادعا کرد که یکی از همکارانش تا آنجا پیش رفت که با حضور در خانه‌ی او اصرار داشت که او را لمس کند. در همین حال کارآموز سابق این شرکت «کراولی‌فارنگا» (CrowleyFarenga) که در سال ۲۰۲۰ از اسپیس‌ایکس شکایت کرده بود هم اعلام کرد که یک کارمند مرد پس از گزارش رفتار سلطه‌جویانه‌اش، مانع از استخدام او شد.

ظاهرا اسپیس‌ایکس تمایلی به انجام اقدامات قابل توجهی در این زمینه نداشته است. در حالی که این زنان حوادث را به منابع انسانی اسپیس‌ایکس گزارش می‌کردند، به‌نظر می‌رسد که این شرکت به جای تمرکز بر مقابله با آزار و اذبت، بیشتر به حفظ برنامه‌های شرکت در مسیر پیشبرد خود علاقه نشان داده است.

از سویی منابع انسانی این شرکت از کوساک خواست تا راه حلی برای جلوگیری از آزار جنسی پیشنهاد کند اما در ادامه هیچ پیگیری صورت نگرفت و به‌نظر می‌رسد که «برایان بجلد» (Brian Bjelde) سرپرست منابع انسانی و همچنین رئیس شرکت «گوین شاتول» (Gwynne Shotwell) هنگام ملاقات با کوساک از ادعاهای او بی‌اطلاع بودند.

ورج بر این اساس از اسپیس‌ایکس نظر خواسته و شاتول در پاسخ اعلام کرد که از مقاله‌ی کوساک در وب، درباره‌ی این موضوع آگاه بوده و منابع انسانی هم به‌صورت درون‌شرکتی و هم مستقل اقدامات رسیدگی خود را انجام خواهد داد. او همچنین سیاست no A-hole اسپیس‌ایکس را تکرار کرد و اینکه قربانیان آزار و اذیت همچنان باید حوادث را به منابع انسانی یا مدیران گزارش دهند. با این وجود شاتول به نگرانی‌های موجود از اهداف تلافی‌جویانه در این شرکت اشاره نکرد.

همه‌ی زنان آسیب‌دیده مشکلات را به رهبری و فرهنگ شرکت مرتبط می‌دانند که برای مأموریت نسبت به رفاه کارگران اولویت قائل می‌شود. به گفته‌ی کوساک «ایلان ماسک مهندسان را به‌عنوان منابعی که باید استخراج شوند می‌پندارد و نه افرادی که باید از آن‌ها مراقبت کرد.»

در محیط کار اکثرا مردانه که زنان را منزوی می‌کند و به گفته‌ی یکی از شاکیان، مانند باشگاه پسرانه است، زنان ممکن است شانس کمی برای رسیدگی شدن به آزار و اذیت خود داشته باشند. اگر چنین باشد، هر راه حل بلندمدتی ممکن است نیازمند تغییرات مدیریتی و سیاست‌های شرکت و نه فقط اجرای بهتر سیاست‌های موجود باشد.

منبع: Engadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *