کرونا بر روی ریه‌ها چه تاثیری می‌گذارد؟

کووید-۱۹ دارای علائم زیادی است، ولی یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری سرفه‌های عمدتاً خشک و مداوم است. این بیماری از بیماری‌های سیستم تنفسی محسوب می‌شود و همه‌ی مسیر ورود هوا را از سینوس‌ها تا ریه‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد.
اکنون دانشمندان با استفاده از یک تکنولوژی جدید به‌نام «HiP-CT» توانسته‌اند با دقت بسیار بالایی نشان دهند که کووید-۱۹ چه اثری بر روی ریه‌ها بر جای می‌گذارد. از این تکنولوژی می‌توان برای اسکن برخی از اندام‌های انسان استفاده کرد و دانشمندان بر روی ریه‌ی فردی که در اثر کووید-۱۹ فوت کرده بود، این اسکن را به کار بردند. نتایج به‌دست آمده از این روش نسبت به سی‌تی اسکن‌های مرسوم دقت بسیار بیشتری دارد و نشان می‌دهد آسیب اصلی وارد شده در سطح سلولی توسط کرونا ویروس چیست.

دانشمندان در ابتدای همه‌گیری کرونا با استفاده از تصویربرداری نوری از اندام‌ها و همچنین روش‌های مولکولی توانستند نحوه‌ی عملکرد سلول‌ها در واکنش به کرونا ویروس را تا حدودی تشخیص دهند. به هر حال این روش‌ها نمی‌توانند تغییرات ایجاد شده در اندام‌ها را با دقت نشان دهند.
به گفته‌ی دانشمندان، اندام‌های انسان دارای کنتراست پایینی است و تصویربرداری از آن‌ها با جزئیات بالا کاری بسیار مشکل است و با روش‌هایی که تا کنون وجود داشته، ممکن نبوده است. محققین با استفاده از سیستم‌های موجود در تاسیسات «ESRF» فرانسه که معمولاً برای تصویربرداری از فسیل‌ها استفاده می‌شدند، توانسته‌اند با دقت بالایی درون بافت‌های اندام‌های انسانی را مشاهده کنند. آن‌ها یک مغز، ریه، قلب، دو کلیه و یک طحال را اسکن کردند و تحقیقات خود را بر روی آن‌ها انجام دادند.

روش‌هایی مانند سی‌تی اسکن و MRI جزئیات اندام‌های را در حد میلی‌متر نشان می‌دهند، ولی این روش جدید توانسته در مقیاس میکرون و به صورت سه‌بعدی درون اندام‌ها را به تصویر بکشد. محققین اعلام کرده‌اند که به کمک این روش می‌توان در آینده درک بهتری از بیماری‌های مانند سرطان و آلزایمر کسب کرد.
دانشمندان با انجام اسکن‌های دقیق از اندام‌های افراد مبتلا به کووید-۱۹ توانسته‌اند به نحو بهتری اثرات ایجاد شده توسط ویروس را شناسایی کنند و امیدوارند به این ترتیب، بتوانند درمان‌های بهتری برای این بیماری ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *