مریخ نورد چینی شواهدی پیدا کرده است که نشان می‌دهد اخیراً آب مایع در مریخ بسیار بیشتر از آنچه ما فکر می‌کردیم وجود داشته است. کشفی که می‌تواند بر برنامه‌هایی مسکونی کردن سرخ تأثیر بگذارد.
 بر اساس تحقیقات گذشته، دانشمندان بر این باور بودند که تا حدود ۳ میلیارد سال پیش، آب مایع در مریخ وجود داشت. نقطه ای که دوره خشک این سیاره آغاز شده و دوران زمین شناسی قبل از آن یعنی دوران  هسپرین پایان یافت.
لازم به توضیح است که مواد معدنی هیدراته و یخ را می توان به عنوان منبع مهم آبی در مریخ استفاده کرد. از سوی دیگر درک تاریخچه آب مایع در مریخ می تواند به ما کمک کند تا پیش بینی کنیم چه مقدار آب در سیاره سرخ به شکل یخ یا مواد معدنی هیدراته باقی می ماند. پس از آن ممکن است بتوانیم از آب موجود در مریخ برای پشتیبانی از ماموریت های خدمه استفاده کنیم.

یانگ لیو، سرپرست این تیم مطالعاتی از آکادمی علوم چین در این رابطه گفت: یکی از مهم ‌ترین منابع برای انسان هایی که قرار است به مریخ سفر کنند، آب است. مواد معدنی هیدراته که حاوی آب ساختاری و یخ زمینی هستند می توانند به عنوان منبع آبی مهم در مریخ استفاده شوند.
 این اطلاعات بر اساس مستندات و تصاویر مریخ نورد ژورنگ چین به دست آمده است که پس از فرود روی مریخ در ماه مه ۲۰۲۱ شروع به جمع آوری داده ها از نمونه های خاک کرد.
هنگامی که محققان آکادمی علوم چین  و دانشگاه کپنهاگ برخی از این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کردند، شواهدی از وجود آب در نمونه‌هایی یافتند که تنها ۷۰۰ میلیون سال قدمت داشتند.

این موضوع نشان می ‌دهد منطقه ‌ای که توسط مریخ ‌نورد ژورنگ کاوش می‌شود (منطقه Utopia Planitia مریخ) ، دشتی در یک دهانه بزرگ است که در زمانی که ما فکر می‌کردیم سطح مریخ قبلاً خشک شده بود، میزبان مقدار قابل ‌توجهی آب مایع بود.
یکی از مهم ‌ترین چیزهایی که باید دریابیم… این است که این مواد معدنی جوان موجود در این قسمت از مریخ،  دارای چقدر آب هستند و گستردگی آن چقدر است.
بر اساس اطلاعیه آژانس فضایی چین، داده های مورد استفاده برای این مطالعه در طول ۹۲ روز اول اکتشاف ژرونگ در مریخ جمع آوری شد. این مریخ نورد در حال حاضر ۳۵۰ روز در مریخ سپری کرده است و بیش از یک مایل را در سطح آن طی کرده است.
در تمام این مدت، کاوشگر فوق در حال جمع‌آوری داده‌ هایی بوده است که می‌تواند درک ما را از آب مایع در مریخ بیشتر کند.