محققان بین الملل در یک مطالعه تحقیقاتی جدید، موفق به شناسایی یک مولکول زیستی مهم در گیاهان شده اند که پیشتر فقط در جانوران و قارچ ها مشاهده شده بود. این کشف ابعاد جدیدی از رشد و نمو گیاهان را روشن می سازد.
 بیومولکولی به نام «دیفتامید» برای تشکیل صحیح پروتئین در سلول ها ضروری است. هنگامی که انسان به دیفتری آلوده می شود، دیفتامید توسط سم دیفتری تغییر می یابد. این موضوع باعث می شود که عوارض تهدید کننده زندگی به دنبال اختلال در تشکیل پروتئین ها ایجاد شود. 

تا پیش از این، مولکول دیفتامید تنها در حیوانات و قارچ ها شناخته شده بود. اما حالا یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه روهر واقع در بوخوم آلمان، نشان داده است که این مولکول زیستی در گیاهان نیز وجود دارد. این محققان همچنین نشان داده اند که شکل گیری این مولکول می تواند تحت تاثیر عوامل محیطی خاصی باشد. 
بر اساس این یافته، دیفتامید در گیاهان عملکرد مهمی را انجام می دهد. اگر توانایی تشکیل دیفتامید در گیاه وجود نداشته باشد، نرخ خطا در بیوسنتز پروتئین افزایش می یابد. علاوه بر این، رشد گیاه به دلیل کاهش تقسیم سلولی کاهش می یابد. 
 طبق نتایج این مطالعه، مرحله اولیه ضروری در بیوسنتز دیفتامید که در پستانداران و مخمرها انجام می شود، در گیاهان نیز اتفاق می افتد. 
به گفته مجریان این تحقیق، آنچه کاملاً برای ما جدید است، این است که نه تنها نقص های ژنتیکی می تواند منجر به از دست دادن دیفتامید شود، بلکه تنش های محیطی، به ویژه مقدار زیاد عنصر کمیاب مغذی مس یا سم محیطی کادمیوم نیز از تشکیل دیفتامید در گیاهان جلوگیری می کنند. بر این اساس، در حضور غلظت مس بالا، سلول های انسانی نیز کمبود دیفتامید را نشان می دهند. 
این یافته‌ها عامل جدیدی را شناسایی می‌کنند که بر نرخ رشد گیاه تأثیر می‌گذارد و همچنین می‌تواند به درک بهتری از چگونگی توسعه بیماری‌ ها کمک کند.نتایج فوق در نشریه جهانی Nature Communications منتشر شده اند.