کودکان پس از پاندمی کرونا افسرده تر شدند  

عضو گروه پژوهشی پزشکی سبک زندگی سالم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه باید توجه بیشتری به سلامت روان کودکان شود، گفت:مدیریت استرس و روابط بین فردی نقش بسیار مهم در پیشگیری از مسائل و مشکلات روانی و سایر حوزه های سلامت جامعه برعهده دارند.

مریم صداقت، عضو گروه پژوهشی پزشکی سبک زندگی سالم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در گفتگو با سیناپرس گفت: سلامت روان نیاز غیر قابل تردید در سطح جامعه است. سلامت روان به ویژه در دوران کنونی، دورانی پس از پاندمی کرونا که مشکلات زیادی با آن مواجه شده ایم، از اهمیت زیادی برخوردار است. پس از پاندمی کرونا با مشکلاتی مانند افزایش نرخ ابتلا به اضطراب و افسردگی و سایر اختلالات مواجه شده ایم.

این روانشناس کودک افزود: هرچند امروزه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است اما هنوز کاستی های زیادی در این خصوص احساس می شود از اینرو نیاز است که توجه بیشتری به بحث سلامت روان جامعه مخصوصا در گروه سنی کودکان داشته باشیم. کودکان بسیار بیشتر از سایر گروه ها تحت تاثیر پیامدهای روانی این بیماری قرار گرفته اند. نه تنها در ایران بلکه در جهان کودکان در دوران پاندمی نگرانی ها و استرس های زیادی بابت این بیماری متحمل شده اند زیرا کرونا، بیماری کاملا ناشناخته بود.

وی با اشاره به افزایش میزان مراجعه کودکان به نزد روانشناس در این دوران اظهارداشت: همچنین نوع آموزش ها در دوران کرونا باعث افزایش و فراوانی این اختلال ها در گروه سنی کودکان شد. زمانی که مدارس پس از دو سال باز شد، بسیاری از کودکان اصلا شرایط پذیرش مدرسه را نداشتند. حتی از سر و صدای مدرسه نیز اذیت می شدند. در حالی که یکی از خوشایندترین صداها در دوران ما سر و صدا مدرسه بود زیرا نشانی از شور و زندگی داشت. در بازگشایی مدارس اغلب کودکان از بودن در مدرسه و جدا شدن از والدین و محیط امن خانواده دچار استرس و اضطراب می شدند. 

صداقت بیان کرد: ما در گروه پزشکی مبتنی بر سبک زندگی بر دو محور “مدیریت استرس” و ” روابط بین فردی” تاکید داریم زیرا هر دوی این عوامل نقش بسیار مهم در پیشگیری از مسائل و مشکلات روانی و سایر حوزه های سلامت جامعه دارند. اهمیت این مساله تا حدی است که شعار سازمان بهداشت جهانی چند سال قبل برای مقابله با افسردگی “در کنار هم بودن و با هم گفتگو کردن” بود. این نوع روابط در دوران حاضر بسیار پر اهمیت تر است. ما باید بدانیم چگونه روابط سالم و مهارت های ارتباطی موثر داشته باشیم و تاب آوری خودمان را افزایش دهیم.

عضو گروه پژوهشی پزشکی سبک زندگی سالم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در پایان به سیناپرس گفت: هم اکنون در بحث مدیریت استرس، تکنیک ها، روش ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد که باید به شکل عملیاتی وارد زندگی مردم شوند. متخصصان باید به این مساله توجه بیشتری داشته باشند. اگر آنها عنایت بیشتری به این مسائل و محورها داشته باشند و به مراجعه کنندگان خود انتقال دهند، قطعا دستاوردهای سلامت جامعه بسیار ارتقا پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *