رییس دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان گفت: حدود ۳۲۰ مقاله در سی و نهمین همایش ملی فیزیک ایران پذیرفته شد که به‌صورت سخنرانی و پوستر در شهریور جاری در دانشگاه اصفهان ارائه می‌شود.
ابراهیم قنبری عدیوی افزود: سی و نهمین همایش ملی فیزیک ایران و بیست و هشتمین همایش دانشجویی فیزیک از ششم تـا نهم شهریور امسال با محوریت انجمن فیزیک ایران و در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.
دبیر اجرایی همایش ملی فیزیک ایران با بیان اینکه حدود ۵۰۰ مقاله در زمینه‌های مختلف به دبیرخانه این همایش رسید، اظهار داشت: از بین مقاله های پذیرفته شده حدود ۱۰۰ مقاله به‌صورت سخنرانی و ۲۲۰ مقاله بصورت پوستر ارائه می شود.
وی با اشاره به اینکه هشت سخنرانی کلیدی و عمومی نیز در این همایش برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: یکی از سخنرانی ها با موضوع ” کاوش در ماهیت ماده تاریک با کهکشان های کوتوله ” توسط یکی از استادان دانشگاه دورهام انگلیس به‌صورت برخط (آنلاین) و یک سخنرانی نیز با موضوع مرتبط با ” فیزیک کوانتوم ” توسط یکی از استادان دانشگاه فرایبورگ آلمان برگزار می شود.
قنبری با بیان اینکه پژوهشگران و دانشگاهیان، نتایج آخرین یافته‌های علمی خود در زمینه علم فیزیک را در این رویداد ارائه می کنند و با دیگران به اشتراک می گذارند، اضافه کرد: پیش بینی می شود حدود یکهزار نفر از جامعه علمی کشور در این رویداد مشارکت داشته باشند.
وی برخی محورهای این همایش را انرژی های نو و تجدیدپذیر، فیزیک کوانتوم، اُپتیک و لیزر، فیزیک اتمی مولکولی، فیزیک ماده چگال و مواد پیشرفته، اختر فیزیک و کیهان شناسی، سیستم های پیچیده، فیزیک هسته ای و کاربرد پرتوها در پزشکی عنوان کرد و گفت: بیشتر مقاله های رسیده در زمینه های فیزیک ماده چگال نرم و سخت، اطلاعات کوانتومی، فیزیک اتمی مولکولی و فیزیک هسته ای است.

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه این دانشگاه در سال ۱۳۷۰ نیز میزبان همایش ملی فیزیک ایران بود، افزود: این همایش سالانه برگزار می شود و در دوران همه گیری کرونا نیز به‌صورت مجازی برگزار شد.
وی از جمله اهداف برگزاری این رویداد علمی را توسعه فیزیک به‌عنوان یکی از علوم پایه دانست و اظهار داشت: از صنایع مختلف نیز برای مشارکت در این رویداد دعوت شد که برخی از آن‌ها از این موضوع استقبال کردند.
قنبری ادامه داد: نشستی در زمینه ارتباط با صنعت در این همایش برگزار می شود تا واحدهای صنعتی مختلف مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و پژوهشگران و دانشگاهیان به بررسی و ارائه راهکار برای رفع آن‌ها بپردازند.